Alla inlägg under december 2007

Av Maria Thuré - 24 december 2007 16:49

Direktrapport här från familjen Thuré/Pettersson julfirande. Paketen är precis öppnade. Lite tidigare än vanligt för mamma ska iväg och köpa tidningen åt min moster om en stund. Om ni förstår vad jag menar.


Jag är så nöjd! Jag fick en cykel och inte vilken cykel som helst utan cyklarnas rolls royce en MONARK! Och det ingår tom service var tredje månad! Tror jag kanske ska avboka maratonanmälningen och istället anmäla mig till Vättern rundan! Jag cyklar så mycket så en cykel var det bästa jag kunde få! Min brorsa fick en också. Den har stått i garaget. Därför trodde inte jag att jag skulle få någon men den stod på pappas fönsterlager. Ska dit och hämta den snart. Ska cykla hem!


Fick dessutom en hel del presentkort! Gud jag är som en litet barn som vill berätta för alla vad jag har fått.


Ni som följer bloggen undrar väl vad pappa gav till mamma. Ett par bruna termobyxor som passar till hennes nya skidjacka! Det var väl bra tänker ni. I hennes storlek och allting. Problemet var bara att i barnkläder använder de också S, M och L ibland. Så var fallet här så mamma fick ett par i barnstorlek. Så när de skulle träs över låren så tog det stopp. Tacka vet jag bytesrätt.


Min familj är ju lite tävlingsinriktad.. vill bara ge ett litet exempel på det. Ungefär fem minuter efter att min brorsa och hans familj gått så tog mamma och pappa bilen... och vet ni var de åkte... jo till pappersinsamlingen. Det gäller tydligen att vara nummer ett dit. För kommer man dit som nummer två, tre eller fyra så här i juletider så är det lätt hänt att containerna kan vara fulla. Så skyll inte på mig alla mina bekanta när ni tycker jag är tävlingslysten. Det har jag fått av mina föräldrar!


//Goldfish



Av Maria Thuré - 24 december 2007 10:56

Morgonjulklappen har öppnats, den röda julklänningen är på, julskinke mackan är uppäten och julsms:en är skickade. Kort sagt julafton kan börja. Sitter och väntar på brorsan och hans familj.


Satt och kolla på TV4 morgons rim stuga. Där Babbsan, Peder Lamm och någon annan nissa som knappt kunde prata svenska satt. Jag har inget emot folk som inte kan prata flytande svenska men när det gäller uppdrag som julrim så krävs det en del kunskap om det svenska språket. Denna lilla tomta skulle rimma på något med alkohol. Där slutklämmen var:

Då kanske du blir ful och under granen ramlar omkull.

Är det någon mer än jag som missade rimmet där?


Jag är redan nöjd med min jul. Igår fick jag träffa min älskade kompis från Australien/England som är hemma och hälsar på. Dessutom var kusinerna här och fika.


Julafton är en väldigt långtråkig dag med mycket väntan så det blir sannolikt en uppdatering från min julafton längre fram under dagen. Det mest spännande jag har att vänta idag är väl när farmor öppnar sin julklapp. Hon ska få en bok. Frågan är om hon märker att jag redan läst den?!? Man måste ju se om det är en bra julklapp man ger bort. Jag undvek iaf att göra hundöron i boken.


God Jul!

//Goldfish


Av Maria Thuré - 23 december 2007 11:53

Följde med mina föräldrar till Östhammar nu på morgonen för att göra de sista julförberedelserna. Julafton kommer den 24:e december varje år. Det vet man. Det går inte att missa för butikerna skyltar om detta drygt en månad innan. Min pappa köper en julklapp varje år. Det är till min mamma. Trots alla varningstecken om att julen är på gång så har pappa aldrig lyckats köpa en julklapp till mamma till den 23:e december.

"Mamma är ju alltid med när vi handlar så hur skulle jag kunna köpa en julklapp till henne?".


Det resulterar alltid i att pappa får åka runt till de lokala företagen på orten den 23:e december för att inhandla till mamma. Ett år åkte han ner till El Larsson. Och vafan kan man hitta till en fru där.. Jo, en spelande tomte som diggade till låten I wish you a Merry Christmas som tomten själv sjöng. Pappa var råstolt. Mamma hjulande inte direkt av glädje. Brorsan och jag tyckte iaf det var skitkul! Hahaa!


Någongång har han väl köpt ett par lotter och lagt i ett vanligt vitt kuvert utan kort.  Idag hjälpte jag pappa lite för att köpa mamma en bra julklapp. Jag hoppas hon blir nöjd! Känns ju som att det kan ju inte bli sämre iaf.


//Goldfish



Av Maria Thuré - 23 december 2007 11:43

Igår kväll runt 23-tiden så fick jag för mig att skriva ut banan för Stockholm maraton. Fråga mig inte varför? Skadat beteende iaf. Det finn sju så mycket annat roligt att höra en lördagskväll, men jag väljer detta. Hela banan fick inte ens plats på utskriften. Förstår ni hur långt det är? Utskriften  måste vara ett tecken på att jag bara kommer genomföra de delar som fick plats på utskriften.


Till kartan fanns dessutom en text som inleddes så här:

Du passerar flera av Stockholms mest välkända byggnader på dina två varv genom innerstaden.

Längre fram så står det så här:

Sedan väntar Söder Mälarstrand, med pråmar och skepp på ena sidan och Mariabergets 1700-talsbebyggelse på den andra, innan det är dags för Västerbron.


Är det någonting jag har missat? Skulle jag ha önskat en guidad tur för att se Stockholms sevärdheter så hade jag lagt mina dryga 600 spänn på en guidad busstur istället för ett maratonlopp. Inte fan kommer jag springa runt med en broschyr och ta mig tid att betrakta Kaknästornet och Dramaten. Det intresserar väl inte mig.. Jag kommer ju ha fullt sjå att ta mig runt. Vad är det för pappskalle som skrivt banbeskrivningen?


//Goldfish



Av Maria Thuré - 22 december 2007 15:58

Var på århundradets derby i Gimo sporthall. Mälby BK - Östhammars BK.


Min pappa är mot reklam. I företaget så säger han att man på en liten ort  måste vara mån om de kunder man har så kommer de tillbaka. Istället för att ragga ny kunder genom reklam så återvanvänder vi våra brukar pappa säga. Ryktet sprids bäst genom mun mot mun metoden. Min brorsa jobbar ju dock också där och försökte väl kringå detta genom att starta ett innebandylag som pappas firma givetvis sponsra. Sponsring och reklam är inte samma sak i pappas ögon.


Laget fick heta Mälby från vårt företag Mälby Glas. Man kan ju fråga sig om det var positiv eller negativ reklam. Ett gäng gamla fotbolls- och hockeykillar som spelat i TV-pucklag och upplandslag i fotboll. Detta var 20 kg sedan. Och de hade aldrig klivit in innanför en innebandysarg. Detta märks.De vinner matcherna med närmare tvåsiffrigt varje gång. Den hårdaste kampen blir alltid mot domarna. Innebandy är en sport där regelboken är tjockare än bibeln. Idag var det en kille i Östhammar som flög över sargen. Vilket Mälby killarna motiverade med att killen vägde ca. 50 kg mindre än dem. Då den killen uttryckte:

"Ja jäklar. Idag behöver man ju inte ens filma man flyger ju som en vante iaf".


Själv vill jag mena att den hårdaste kampen fördes bredvid planen. Jag passade min kusins barn på 1,5 år Nathalie. Barn på 1,5 år är inte så roade av innebandy trots detta så vill de gärna stå vid sargkanten för att bara vänta på att träffas av en innebandyklubba. Och får man tag på en innebandyboll så är det jättekul att slänga in den på planen för där är ju pappa. När man blir 23 så tycker man inte det är lika kul längre. Inte tycker jag dte iaf. Jag är nog lite mognare än jag tror.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 22 december 2007 11:46

Är ute i Gimo coh väntar på julafton. Skulle ut och springa nu på förmiddagen. Tänkte springa en liten längre distans idag och behövde då min mp3 som fröken guldfisk givetvis glömt i stan. Så jag ringer mitt kusinbarn Felix för att fråga om jag får låna hans. Risken att få låtar som rosa helikopter och Hej Mickey tog jag. Kändes som ett bättre alternativ än inget alls. Trots att det förmodligen skulle bli svårt att hålla maratonlunken till sådan musik.


Kommer dit och får låna Tommys mp3 (pappans i familjen). Åker upp och parkerar bilen i skogen där jag ska springa min milslånga vända. Stoppar i hörlurarna i öronen. Hade jag inte vaknat tidigare så gjorde jag det definitivt då. Hårdrock strömmade ut i mina öron från någon grupp som heter Fist for fight. Min mentala uppladdning som ställt in sig på barnpop fick genast göra en helomvändning. Och istället för bilden av en barnprogramsledare som var ute och sprang så fick jag se mig som en kvinnlig variant av Rocky.


Efter cira en kilometers löptur så möter jag EN bil. Och gissa vem som körde den.. Jo min kusin med hans lilla son bredvid sig. Bara ett litet exempel på hur stor del av Gimobefolkningen som är släkt med mig. Man träffar på de till och med i skogen.


 Första fem kilometrarna gick väl ganska bra. Då kändes det lite nytt och annorlunda med hårdrocksmusiken och mitt tempo blev lite högre än vanligt. Introna var grymma men så fort sångaren med sin whiskey röst började skrika så blev jag efter ett tag ganska mätt. Speciellt när jag kommit precis hälften. Då  hade jag lika långt till bilen som att fortsätta som att vända. Då var jag helt utelämnade till hårdrocksmusiken. Den passade liksom inte in i den vintersoliga landsbygden. Jag började fråga mig själv vad jag hade gjort som förtjänat detta?


Då kom jag plötsligt på att det just i denna skog finns en björn. Då fick jag genast annat att tänka på. Pulsen (som jag kontrollerade genom pulsklockan) ökade med tio slag så fort jag kom på den tanken. Jag ökade direkt tempot.


När jag kom fram till bilen så slog tanken mig. Jag måste vara den enda person som tränar till ett maratonlopp med hårdrocksmusik. Klarar jag denna pers så borde jag väl klara själva loppet med?


//Goldfish

Av Maria Thuré - 21 december 2007 19:49

Så här i juletid så är det lätt att snöa in sig på saker. Jag är insnöad på hur Uppländska idrottsföreningar marknadsför sig.

 

Almtuna hockey har nu påbörjat en tröjauktion där allmänheten får buda på spelarnas matchtröjor. Måste vara lite ångestladdat för spelarna. Tänk om ingen skulle buda på ens tröja. Blir man den spelare som får fylla på vattenflaskorna och plocka in alla puckar då?

 

Kikade lite nyfiket in på auktionen. Alla tröjor har ett utgångspris på 500 kronor. Där ligger de flesta kvar förutom en som har ett bud från en person med ett efternamn som börjar på samma bokstav som spelarens. Vilket får mig att fundera över om det är hans släkting som går in och lägger ett välgörenhetsbud? Den tröja som ligger högst har en städfirma budat på. Kan någon förklara det för mig?

 

Almtuna när er ekonomi blir ännu sämre så kanske ni kan börja auktionera ut spelarnas kalsonger. Då skulle intresset för auktionen vidga sig från att bara intressera släkten och städfirmor till min umgängeskrets. Skulle middagar med grabbarna auktioneras ut så kan jag tänka mig att intresset ökar ännu mer.

 

På den gamla goda tiden när jag spela i Bälinge så var det faktiskt en kille som ringde och frågade om han fick köpa min matchtröja. Stefan mitt ex. svarade så han kan faktiskt intyga sanningsvärdet i detta. Jag fick tyvärr inte sälja den för Bälinge. Men det är ju ett roligt minne. Nu får man ju lämna sin nuvarande matchdress (gamla avdankade partylinnen) på Röda korset och har man tur så kan någon punga ut en femma för de gamla trasorna.


Om jag tar mig igenom maran så ska jag auktionera ut min löpartröja. Hahaa! Först ska jag be farmor rama in den. Budgivningen kan börja redan nu. Det blir 25% rabatt om jag inte klarar av loppet.

 

//Goldfish

Av Maria Thuré - 21 december 2007 13:43

Runt fikabordet idag på jobbet så diskuterade vi lotter. Vissa människor skulle aldrig ge bort en lott i present. För den man ger den till kan ju faktiskt vinna. Fy så hemskt! I vår familj har vi alltid gett lotter. Som min pappa sa:

"Vinner någon en högvinst så unnar man väl den personen det. Jag har ju inte gett personen vinstsumman utan enbart betalat lotten".  


Då berättade min brorsa om Göte. Götes hår är lika grått som Einsteins och han skrattar som långben. Han är pappa till min kusins fru. (Hängde ni med, vet inte själv om jag förstod).


Göte älskar iaf lotter och han hade köpt en sådan här Jeopardy lott. Han vann en resa till Cypern och var SUPER GLAD för han älskar att resa. Hans namn stod med i Expressen där han gratulerades. Göte blev eld och lågor och slängde sig på luren för att informera vänner och bekanta. Han sa nästan till alla förutom sin fru som strax fyllde 60. Han tänkte överraska henne med detta som present. Födelsedagen närmade sig och Göte hittade inte vinstlotten. Fast att de genom någon form av registrering kunde se att Göte vunnit så kunde de inte ge honom vinsten för han tappat lotten. Vilket resulterade i att Göte snopet nog stod utan 60-års present till frugan. Undra vem som blev mest överaskad på bemärkelsedagen frun, Göte eller alla bekanta som fått höra om vinsten.?


//Goldfish



Ovido - Quiz & Flashcards