Alla inlägg under november 2007

Av Maria Thuré - 5 november 2007 21:57

Lina bjöd in på film/spel kväll hos henne. Jag, Mona, Maja, Sembrant och Emma dök upp. Fy fan vad jag älskar dessa tjejer. Vi har så j-a kul. Vi skulle kunna placeras allihop på ett utedass och fortfarande ha roligt. Det märks dock att vi börjar bli äldre. Trots att det var läsk och inte kaffe som serverades så börjar vårat prat bli lite mognare. Vi slopade spelet och satt och snacka istället.


Vi har tom planer på att starta en stickcirkel. Där vi kan sticka tuffa mössor och snacka skit. Det är inte vuxenpoäng utan det är snarare pensionärspoäng.


Vi pratade även graviditeter!?! Lina som praktiserat på BB hade mycket kunskap och ge oss andra. Vi diskuterade hur den ultimata pojkvännen/sambon/mannen skulle uppträda vid en födsel. Ett tips till alla pojkar som en vacker dag vill bli pappa. Sitt inte på en stol och se svimfärdig ut. Ni ska stötta och badda pannan. Givetvis diskuterade vi hur vore ex skulle ha uppträtt. Det var ett mycket roligt samtalsämne men jag spar er läsare det. Finns en risk att jag blir stämd annars.


Mona sa också en rolig sak som jag måste förmedla. Mona var så stolt över en sådan här halskedja där ens personuppgifter står skrivet på som går att bryta av om man dör i krig. Hennes pappa hade hittat hennes. Den hade varit borta. (För oss andra innebär det nu att vi slipper ligga sömnlösa för vi har varit så oroliga över detta då risken känns stor att Sverige hamnar i krig). Vi diskuterade när man får denna och kom fram till att det kan vara en doppresent. Då Mona snabbt svarade:

"Men jag är inte dopad!".

Mona var i ett riktigt stim under denna sekvens av kvällen och fortsatte i blunderstemat och frågade om C stod för hennes blodgrupp. Då sjukssköterska Lina klart informerade henne att C inte är en blodgrupp.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 5 november 2007 16:18

Jobbade i Mälby idag. På fikat frågade pappa om det var grannungarna som hade varit och cyklat på plattan som vi gjutit för nybygget. För det var cykelspår i snön. "Jag vet inte vem som har cyklat där men det är säkert samma ena som slängde ner min, Eriksson och Moréns soptunna", sa farmor. Vi alla runt bordet skrattade åt det hela och konstaterade att det var orutinerade barn som gjort busstrecket då de slängt soptunnorna åt olika håll vilket gjorde det omöjligt att misstänka att det var vinden som blåst omkull dem.  Dessutom lämnade dem ju tydliga cykelspår.


Jag tyckte det var så målande när dem diskuterade det hela. Hade detta skett fyra mil längre bort i Uppsala så hade sannolikt händelsen blivit polisanmäld som skadegörelse. Man hade inte skrattat åt det och sett charmen i det hela. Man hade suttit och myst över att deras granne hade fått en sådan busig unge, och sannolikt gjort en polisanmälan. 


I lilla byn Mälby så talar man om det hela som en del av barndomen. Bus ska göras det är lite kul. Det straff dem får är att byinvånarna kommer skvallra om dem i termer av "hörde du att Fredrikssons grabben slängt ner min soptunna, vilken busunge undrar var det kommer bli av honom?". Visst man kan välja och se en sådan kommentar som skadeglädje, men jag tror snarare det är ett sätt att prata som legitmerar samhörighet. Vi har något gemensamt. Man är mån om varandra och man skulle aldrig tänka tanken att göra en polisanmälan.


Det är detta som jag kan tycka är så skönt med landsbygdmentaliteten. Att slippa detta elittänkande. I stan ska man ha den bästa utbildningen, det främsta jobbet, tjäna bäst, vara snyggast och ha mest väluppfostrade barn. På landet så är huvudsaken att familjen har varandra att man är frisk och i övrigt mår bra. Skitsamma om man vänder skär på en industri som Sandvik hela dagarna och går klädd i HM-kläder istället för PEAK. I Mälby kan jag gå klädd hur som helst egentligen. Det verkar kunderna skita i. Det väsentliga är hur jag bemöter dem.


Om jag tänker efter så har jag nog aldrig gått på stan med någon av mina kompisar från Gimo och dem har uttryckt: "Men titta hur den personen ser ut, hur går den klädd egentligen, vilken ful jacka". Det är liksom inte väsentligt. Vi är inte uppfostrade efter att bedöma människor så. Vi bedömer människor efter deras sätt att vara. Dock så kan jag erkänna att jag har blivit formad av att bo i stan ett antal år, och visst har kläckt ur mig sådana kommentarer. Och visst kan jag hamna i ett prestationstänk. Och jag har blivit mer mån om hur jag ser ut och vad jag tar på mig, för det är det som har betydelse i stan. Inte fan har folk tid och ta en pratstund med mig och göra en bedömning. Nej, nej dem har fullt sjå att göra karriär så dem kollar på mig och gör en bedömning av vem jag är.


Nackdelen med landet är dock att alla vet allt om alla. Det kan vara frustrerande. Avundsjuka och bedömningar av folk kan visst ske även på landet, men det är inte lika vanligt. Som när jag spelade i allsvenskan och kom hem och var ner på ICA i Gimo så kom det fram folk och var minst lika glad som mig att jag fått positiva omdömen i tidningen. Min framgång var på något sätt även bygdens framgång dem hade ju fostrat mig och kunde därav känna en gemenskap.


Som Adam mitt äldsta kusinbarn håller på att välja gymnasieutbildning nu. Då jag kom på mig själv säga: "Men Adam klart du ska söka dig till stan då har du större möjligheter. Du kommer utvecklas mer". Va!?! Vad är jag för övermänniska som kan göra den bedömningen. Det är ungefär som att säga att alla som bor kvar i Gimo är färdigutvecklade. Vad säger att man utvecklas mer i stan, för att klimatet är hårdare och du måste bli mer ytlig. Vafan spelar det för roll var man bor och vad man går för utbildning. Huvudsaken att man trivs. Folk utvecklas i olika miljöer. Alla behöver inte bo i stan.


Många stadsbor skrattar åt bönderna i bonde söker fru, men varför egentligen? Jo bara för att det är så främmande för dem att höra deras annorlunda sätt att prata och att dem kan vara smutsiga i TV. Ja och dem skrattar säkerligen åt oss stadsbor också, som måste gömma oss bakom fina kläder och smink för att göra intryck. Dessutom att sitta framför datorn en hel dag för att sedan spendera pengarna på ytliga saker som man inte ens blir mätt av.


Jag väljer inte parti. Jag har båda dessa mentaliteter i mig och är glad över det. Det underlättar för mig att förstå människor och bemötandet av dem. Men jag tror att man ska passa sig för att bedöma andra människor såväl bönder som stadsbor om man inte vet något om deras livsstil.


//Goldfish





Av Maria Thuré - 4 november 2007 20:17

Idag var jag på ett monsterpass på Friskis. De flesta pass på Friskis håller "du är så duktig att du tog hit, så nu behöver du inte anstränga dig så mycket" nivån. Men jag har funnit ett pass som inte är så och det är det här passet. Men jag är ju aldrig nöjd..


Idag saknade jag mer än någonsin gemenskapen i omklädningsrummet med fotbollstjejerna. (I tanke på hur folk brukar se på damfotbollsspelare så kanske det där kan misstolkas. Vi har bara roligt snack inget mer. Vi kissar inte heller på varandra i duschen som det ryktas att hockeyspelare gör). Som idag jag var hur trött som helst och ett gäng tjejer diskuterade dagens jobbiga pass med varandra och jag ville bara följa med i snacket och känna gemenskapen. När jag gick så höll jag spontant på att säga "Hejdå, allihopa vi ses imorgon!" Som man gjorde i Bälinge. Men vafan här på Friskis var det ju inte någon som brydde sig om att man gick. Så värdelöst!


Till råga på allt så är jag så trött att vara singel. Tänk vad skönt det hade varit och komma hem till någon som frågade hur träningen gick. Eller bara ha någon runt i kring än...  Jag får lov att jobba på det. =)


//Goldfish


Av Maria Thuré - 4 november 2007 16:55

Phuu! Kom nyss hem från ICA Kvantum på Gränby centrum. Orutinerat av mig att handla en söndag EM. Den affären är som en krigszon vi denna tidpunkt. Alla medel är tillåtna för att komma fram till den perfekta gurkan först. Det är där alla medelålders mammor får ge utlopp för sin vinnarinstinkt. Vilket går ut över sådana som mig som inte är så rutinerade som dem i dessa sammanhang.


Folk är helt otroliga. De kan stanna helt plötsligt utan någon förvarning alls. Är man inte på alerten så är det bara en tidsfråga innan man kört på någon på hälarna. Dessutom parkerar folk sina kundvagnar på helt absurda ställen. Är det en smal gång som är den enda möjligheten att ta sig fram på så har givetvis något ljushuvud parkerat sin vagn där. Den personen tror att hon/han är den enda personen på hela ICA Kvantum ,vi andra 1345 personer visar han/hon ingen hänsyn.


Jag är helt svettig, tröttare än efter ett träningspass. Mitt huvud börjar givetvis fundera över eventualla lösningar på problemet. Skulle man kunna starta handlingskurser där man får lära sig vett och etikett när man handlar? Eller ska man införa ICA poliser som ger personer böter som beter sig hänsynslöst mot andra? Hmm detta skulle nog inte funka. Får nog helt enkelt finna mig i att planera mina inköp på bättre tider då medelålders mammorna har fullt sjå att ta hand om sina barn. Så slipper jag som ensamboende ung tjej få en armbåge i ryggen när jag plockar min ENDA tomat. Och då slipper jag ta kölapp för att hämta  min liter mjölk. Är trött på att vänta på fembarns morsorna som parkerar vagnen precis intill och plckar i 20 liter. Och bäst av allt så slipper jag sneda blickar av det slag "att du borde minsann ha tid att baka" när jag plockar i mitt Eldorado paket kakor.


//Goldfish


Av Maria Thuré - 4 november 2007 10:25

Då var det återigen söndag och jag sitter och äter äggmacka. Känns skönt att vakna pigg och alert utan alkohol i kroppen.


Blev en lugn kväll igår var hemma hos Johanna och åt lasagne tillsammans med Mona och deras kompis Gee. Johanna hade shoppat ett helt berg större än Kebnekaise av kläder. Kvällen var jättetrevlig. Eftersom Johanna varit i USA så höll vi det på lite amerikansk nivå och Gee konstaterade att vi åt ladies sucker när vi tryckte i oss dammsugare till fikat.


Pratade med Julius igår. Han hade köpt lägenhet i Salabacke. Jag bjöd in mig själv på hans kommande inflyttningsfest. Han var väl lite tveksam om han skulle våga ha det då han var rädd att bli vräkt med detsamma. Jag gillar tveksamma människor. Då blir det ett mission att försöka övertala dem.


Innan jag åkte dit så märkte jag att Kristin (min kompis som bor i England) hade gjort små indelningar av hennes facebooks vänner. Hon måste ha tappat hjärnan eller någonting för hon hade kategoriserat mig som smart. Var tvungen att fråga henne hur hon tänkte. Då hon snabbt konstaterade hahaa! Ta inte åt dig alltför mycket du ser väl i vilken konkurrens du utmanas av bland mina vänner. =) Jag köpte den förklaringen och skrev att jag var på väg till Johanna som hon också delat in i smart. Jag förklarade det med att när man är så smart så míg så måste man ju välja sitt umgänge på lördagkvällar med omsorg. För att bli tillräckligt intelektuellt stimulerad så måste man välja andra smarta personer att umgås med. Så man kan diskutera matematiska termer, jordens undergång och andra intelektuella saker. Det var väl ungefär på den nivån kvällens samtalsämnen hamnade ;).


Nu ska jag plugga lite kort innan jag ska bege mig till Allianshallen med Mona och Johanna och se på Sirius innebandy.


//Goldfish



Av Maria Thuré - 3 november 2007 09:33

Hjälp vad det snöar! Så mysigt! Som vanligt fick pappa fart och sätta på vinterdäcken då. Så nu kan jag ut och sladda med audin.


Barnkalas

Jag och mamma ska iväg på barnkalas snart. Jag har 13 kusiner på mammas sida. Jag är klart yngst och har alltid varit lillan för alla dem. Alla har nu fått barn så jag har ett koppel med kusinbarn. Det är ett av dem jag ska fira idag. Alla mina kusiner bor kvar i Östhammars omnejd och är familjekära mammiga, pappiga och husliga.


Jag blev lite av det svarta fåret. Jag skaffade mig högskoleutbildning flyttade HELA 5 mil till stan och bor i en lägenhet och singel och barnfri vid 23 år. På kalasen så är husen alltid totalstädade. Det bjuds på 17 olika kakor och minst två tårtor. Som ni vet vid de här laget så är jag inte speciellt huslig. Kan inte ens lyckas med en påse micropopcorn. Jag har fortfarande mina födelsedagsbjudningar hemma hos mammi och pappi. (Blir så dyrt att köpa 17 olika kakor).


Mamma brukar i dialog med min moster och kusin säga:

 "Ja, ungdomar idag gillar ju inte och städa"

Det är jag som står för ungdomar idag. Bara för att städning inte är en hobby för mig som för många andra i min släkt så innebär det inte att jag städar sällan. Som tur är har jag blivit accepterad av mina kära släkt iaf för jag är ju så liten. Kommer alltid vara liten i deras ögon. Och det är enbart jag av alla kusiner som fortfarande får paket av alla vid födelsedagar och jul. De andra ses för gamla för att fylla år. Förstår inte riktigt det där. Jag är ju faktiskt 23 år, men tydligen inte i deras ögon.


Det har blivit som ett stående skämt i min släkt och diskutera min huslighet. Där alla tjejer är så där extremt husliga och typ tom stryker sina och barnens underkläder. Jag stryker inte ett enda plagg i min garderob. Det roligaste det vet är att  gång på gång dra historien när jag skulle baka muffins och ringde min moster Gullan. (Fick inte tag på mamma).

"Gullan, jag håller på att baka muffins men jag förstår inte! Min ugn går inte till 300 grader?".

Shit hon blev så orolig och bad mig lägga bakandet åt sidan.

"Du kan ju för tusan inte grädda muffins på 300 grader".

 Tyckte någon hade sagt det till mig men det var tydligen fel.


Min mormor jobbade på konditori så ni kan väl tänka er vilken klass det är på kakorna som jag ska äta idag. Dessvärre är jag inte så mycket för dessa godsaker. Jag är mer för godis.


//Goldfish



Av Maria Thuré - 2 november 2007 21:42

Av tradition så fortsätter jag väl med att vid detta tidslag på fredagarna bedöma Idolinsatserna.


Först ut ikväll var Mattias. Ganska tråkig insats. Kändes som att han var på studiebesök på ett ålderdomshem och skulle roa dem med en liten sång. Han sjöng så försiktigt, man bara väntade på att han skulle sjunga ut. Det var som han inte vågade för han var rädd att spräcka dem stackars pensionärernas hörapparater. Den grabben skulle behöva följa med mitt tjejgäng ut på krogen. Då skulle han få lära sig att ta plats.


Stoffe (jag skriver det för jag har ingen aning om hur hans namn stavas). Skön låt men inte så man hoppar av glädje direkt. En bra låt att skutta omkring i sin pyjamas i på kvällarna. Jag fick en alldeles ny pyjamas av Johanna idag. Den var så skön. Har skuttat omkring i den hela kvällen. Tack sweetie! Det var så mycket roligare än Stoffes framträdande.


Daniel! Hur fan kan man välja att sjunga en Britney Speras låt till sitt fotbollslag? Det är mot alla fotbollens oskrivna regler. Trots att dina lagkamrater spelade nöjda efter uppträdandet så undrar jag om dem inte redan på tåget hem planerar din utkilning från klubben. De brukar inte vara roliga!


Marie hon var så fin idag. Blir mållös av henne. Dok så undrar jag var hennes bästa kompisar och andra kompisar är? Hon pratar om att dem ska vara där, men kamerorna filmar alltid hennes pappa. Och idag valde hon att sjunga för sin gamla musiklärare som dem filmade istället? Efterlysning! Marie är grym! Ni kompisar som försvann i och med hennes medverkan i Big Brother kom tillbaka.


Amanda var bäst idag! Så fort hon öppnade munnen idag så var jag fast i soffan. Brukar annars planera att hämta något att dricka vid hennes framträdanden. Dessutom tar jag tillbaka litegrann av det jag sagt tidigare att hon är seg. Hon är nog bara märklig och cool. (Att jag ändrat mig kan bero på hennes ena brorsa som var så snygg). Dock måste jag informera er om att delar av Amandas framträdande skymdes av min pappa som försökte leka TV-reparatör och ställde sig precis framför TV:n. Bara för att han är glasmästare så tror han tydligen att man kan se igenom honom.


Sam verkar ha käkat Vicks hela veckan och var faktiskt bra denna gång. Men vilket klister använder han för att hans kepsar ska sitta kvar dygnet runt? Duschar han i en huvudbonad? Och hur gör han när han tar hem en tjej eller en kille (börjar faktiskt bli tveksam i hans fall) från krogen. "Självklart tar jag av mig kallingarna, men är det okej om jag ha kepsen på"? Föreställ er detta med hans hesa röst dessutom. Ska genast lägga in en fråga på facebook vad Sam har hunder sin keps?


Andreas hade klivit ut från en vanlig gudstjänst och äntrat en lite hippigare frikyrka där det okej att använda jeans. Blir inte riktigt klok på honom. Tycker hans framträdanden är lite nördiga men sen efteråt och han öppnar munnen i en intervju med Jihde så kan jag inte mer än att tycka om honom. Kan nästan satsa hela mitt csn bidrag på att han kommer vara med i melodifestivalen en dag.


Mattias åker ut idag.


Mina föräldrar tyckte att kvällens höjdpunkt var när grisbonden Petter sjöng en truddelutt. Det säger väl lite om deras musikkunskap och kanske även min.


//Goldfish






Av Maria Thuré - 2 november 2007 16:15

Nu är sista intervjun genomförd. Hade bokat in den på mitt gamla jobb kl. 15.00 för att få möjlighet att träffa mina gamla kollegor. En miss bara. Det är tydligen halvdag idag. Så jag fick sitta där helt själv utan att se skymten av dem. Kändes så öde. Och jag har definitivt blivit raderad från kontoret. De hade möblerat om och tagit bort mitt skrivbord. Mitt namn var borttaget från kökslistan. (Det kanske jag inte ska deppa alltför mycket för). Det enda spår av att jag faktiskt har jobbat där var några få visitkort som låg kvar. =( Känner att jag måste ha gett ett djupt intryck där.


Jossi ringde precis. Hon är världens roligaste människa men så ostrukturerad. Man kan bjuda henne på fester och hon tackar ja men dyker sällan upp. Hon gör det nog inte medvetet för hon har ett så stort hjärta att hon aldrig skulle såra någon. När man hör en sådan här hälsningsfras så vet man att det är hon som ringer: "Tjena ditt pucko! Hur är det?" (man får vara glad att man inte blir benämnd i en annan form av prostituerad tjej. Hon har ett j-a ordförråd och brukar växla mellan det ordet och choklad drycken).


Man hinner knappt svara innan hon: "Hur går det med grabbarna?" (I hennes ögon så har jag tydligen alltid flera på gång för hon uttrycker sig alltid i plural. Skulle vilja låna hennes ögon och se på mig för i min egen värld är det grabb öken). Hon frågade om jag skulle med ut och festa imorgon. Jag sa att jag skulle vara nykter imorgon, och att jag skulle höra av mig imorgon. "Vaddå det är inte likt av dig att vara nykter längre", säger hon. I samma sekund som hon sa det som var alla tveksamheter om att vara nykter borta. Jag måste börja arbeta bort denna stämpel. Det blir nyktert imorgon!


Snart kommer Johannis föräldrar med Johanna i bilen och hämtar mig. Ska bli så kul att se henne! Jag ska ut och äta hos mamma och pappa och ev. dra med dem på Gimo hockey. Och för er som undrar. Så är det inget pojkvänsämne jag ska kika på utan min kära kusin Mattias. Fast iofs det blir ju tråkigt att bara behöva titta var tredje byte så ja ev. så ska jag väl titta på någon annan.


//Goldfish



Ovido - Quiz & Flashcards