Alla inlägg den 22 november 2007

Av Maria Thuré - 22 november 2007 20:56

Kom precis hem från Attention cafékväll. Attention är en förening för personer med ADHD, DAMP och närliggande funktionshinder. Jobbar lite ideelt där. Och det ger mig så himla mycket mer än att bara underhålla mitt sockerberoende genom att äta dem bullar som bjuds. Det ger mig så mycket erfarenhet av att bemöta denna målgrupp som jag kan ha nytta av i arbetslivet men även i mitt privatliv.


Efter dessa kvällar är jag helt förvirrad och att det tar typ 5 timmar att återhämta sig efter dessa kvällar. Man brukar säga att det finns en elev med ADHD i varje klass. Ni alla kan nog tänka tillbaka på er skoltid och tänka er vem denna person kan vara. Kan ni tänka er att på dessa kvällar sitter 15-20 stycken sådana personer i samma rum och fikar. Ljudvolymen i en hönsgård är ingenting i jämförelse.


Men jag gillar verkligen dessa personer. De är så spontana och ärliga. Idag pratade jag en hel del med en 63-årig man. Han har tatueringar överallt och har tagit amfetamin i så många år förmodligen i självmedicinering för sin ADHD som han inte visste att han hade. Han har varit kriminell och suttit på de flesta fängelser i Sverige. När jag pratade med honom så fick jag en så knäpp fråga på huvudet som löd: undra om han har träffat Christer Pettersson? Frågan uppspelade sig gång på gång och eg. ville jag inget hellre än att fråga det. Men det är väl inget bra professionellt förhållningssätt? Hur skulle man formulera sig då..

"Du förresten har du träffat Palmes mördare? Hur var han? Tror du han mördade Palme?"

Nu kommer jag ligga vaken hela natten ist. och fundera över detta. Hade jag haft ADHD så hade jag säkert frågat detta! Fan!  


Det som har slagit mig är vad snälla personer med ADHD är. De är alltid så måna om alla andra och oegoistiska. Vi diskuterade detta och han beskrev hur han liksom Robin Hood bedragit banker och rika först för att underhålla sitt missbruk men sedan för att ge till dem som behövde. Han beskriver sig själv som en vandrande socialtjänst. Så här säger han:


"Visst det kan tyckas oegoistiskt att ge till andra, men i själva verket så är det ju det som är egoism. Jag ger ju till andra för att det är det enda som får mig att bra. Är inte det egoism då. Jag gör det ju för mitt eget bästa".


Det är sant! Det var så j-a klokt sagt att man nästan kan tro att det kom från mig. Var stolt egoist, det är en egenskap som gör att du överlever!


//Goldfish



Av Maria Thuré - 22 november 2007 15:18

Idag kom jag ihåg och ge pappa hans farsdags present som jag köpt för längesen. Ett sk. senilsnöre till glasögonen. Han blev jätteglad. Han är förmodligen den enda som blir glad för en sådan gåva. Andra skulle ta det som ett ålderstecken.


Här har man lagt ner sin själ på att köpa ett senilsnöre för hela 49 kronor. Då börjar brorsan prata om att pappa istället borde göra en laser operation för att få ordning på sin syn. Min pappa har inte så stor koll på vad saker kostar så han sa till Jimmy:

"Ja, men vad bra då kan jag önska mig det i julklapp av dig".

Jimmy höll på sätta frukosten i halsen och förklarade att en sådan operation kostar lite mer än ett senilsnöre. Men att pappa själv skulle kunna bekosta det. Jimmy ansåg att det var en investering då han snart skulle tjäna igen det på grund av alla fel som han gör i jobbet på grund av synen.

"Vafan den där karmen du gjorde imorse. Du måste ju vara blind om du inte såg att den var ful".

Det är så mysigt med familjeföretag. Jargongen blir så hjärtlig och go kring fikabordet.


Efter jobbet så stannade jag till på ICA kvantum. Ett tacksamt bloggtema. Idag kände jag mig som en minioritet där bland alla pensionärer med rullatorer som sprang omkring där. Höll ju knappt på att komma in för alla färdtjänst taxin som blockerade ingången. Men jag föredrar pensionärer som springer till kassan med sin rullatorer för att inte förlora massa dyrbara pensionärstid före fembarnsmammorna som ockuperar alla delar av affären. 


Jag är ganska ekonomisk. Förutom när det gäller mat. Jag är skadad sedan min uppväxt. Mina vänner däribland mitt ex. skojar alltid om mammas kylskåp hemma i Gimo som är en version av en mini butik. Där finns allt. Alla sorters pålägg, soppor, juicer, mjölk smörgåsgurka inlagd gurka. Allt finns där! Så idag gick jag förbi någon frukt jag aldrig tidigare hade sett. Den hette Sweetie. Gulligt namn va? Typiskt mig att köpa en frukt för att den hade ett gulligt namn. Nu sitter jag och funderar på hur jag ska äta den? Jag tror jag provar äta den bara som den är!?!


//Goldfish

Ovido - Quiz & Flashcards