Alla inlägg den 19 november 2007

Av Maria Thuré - 19 november 2007 22:49

Pratade med Stefan på msn när jag kom hem från Mona. Han var ledig från det militära en vecka med full lön. (Shit verkar vara hårt att vara militär. Känns verkligen tryggt att försvarsmakten ger ledigt till dem som ska tränas för att försvara oss om Sverige kommer i krig).


Åkte dit för att kolla på film - American gangster. Stefan skoja till det och sa att det var bio. När jag fråga om det fanns popcorn att köpa så sa han att det var knytbio. Fick ta med mina egna popcorn. (Han handlar inte längre - äter enbart sådan här överlevnadsmat från det militära). Känner att vi verkligen har växt ifrån varandra på den punkten. =)


Jag är verkligen ingen filmtjej. Kan kolla på en halv film för att sedan komma på, men den här har ju jag redan sett. Tappar koncentrationen efter inledningstexten. Därför behöver ni inte lita på mitt omdöme, men den här filmen var skitdålig.


Dessutom fick jag jobba när jag var där. Det blev paus i bion. Fick hjälpa han hänga tvätt och vi hängde bara tvätt - ingenting annat!


Fick iaf hem ett sådant där överlevnadskit för att prova. Det är väl den närmaste lunch och middagsbjudningen jag kommer på ett tag.  Tänkte göra en blogg om överlevnadskit ätandet framöver, men jag måste ta hem kameran från Gimo först. För det måste ju dokumenteras. Ev. kanske jag spar den också om Mona följer med till Piteå. Vi kan behöva den på vår roadtrip om vi skulle bli stående längs med vägkanten. Den innehåller lite allt möjligt den där lådan men jag fick enbart huvudrätten samt chokladkakan. Han gav mig den godaste - köttgrytan. Mums! Tuggummit (stimorol) har han väl använt vid någon nödsituation när han dragit hem någon tjej från krogen och smakade öl. =)


Är det inte lite märkligt att militären har stimorol tuggummi i sitt överlevnadskit. Vad fyller det för funktion? Hur många tjejer träffar dem egentligen under sina operationer? Eller är det bara för att de ska se lite coolare ut med tugummi i munnen när man säger "upp med händerna". (Tror inte en militär säger så men iaf). Måste nog skicka in den frågan till våga fråga på Rix morgon Zoo. Tänk er en manlig officer förklara varför han tuggar stimorol tuggummi. Då skulle jag nog få en spion på mig och kanske fällas i krigsrätt för att förstöra militärens rykte om manlighet. Men vafan det kan det vara värt!


Imorgon blir det dåligt med bloggande. Är i skolan hela dagen. Det är jobbigt att vara student. Ett lektionstillfälle på nio veckor och få fullt csn bidrag. Helt otroligt!


//Goldfish




Av Maria Thuré - 19 november 2007 19:22

Cia har efter ett kanske åtta flyttningar i Uppsala sedan hon flyttat hit äntligen köpt en lägenhet. Hon var råglad fram till hon gick igenom hennes grannar nere i trapphuset. Hmm! Ett namn var väldigt bekant. Ja just det. Hon kommer inte enbart ha trapphus och tvättstuga gemensamt med den här killen. De har delat något annat också på min Kräftskiva på Torsholmen.


Efter den incidenten var han lite som pojkar är - som Mona skulle uttryckt det betedde sig som han inte hade riktigt alla tallrikar i köksskåpet. Vilket Cia helt riktigt talade om för honom på BJ på sin breda norrländska dialekt när det svärmade ett antal Barbie tjejer omkring honom. (Barbie tjej = Smala, blonda tjejer med silikontuttar som små satt hemma och sminka sig när jag var ute och spelade fotboll med brorsans och hans kompisar. Som är vackra att titta på men när dem öppnar munnen så uppfattas Victoria Silverstedt som intelligent).


Jag frågade Cia om hon fick lägenheten billigare pga att han bodde där, men det fick hon inte. Ska bli roligt att se hur fortsättningen blir där..


//Goldfish

Av Maria Thuré - 19 november 2007 18:52

Klockan 17.00 skulle jag vara hos Mona för vi skulle göra vår vanliga löprunda. Jag klädde på mig Bälinge overallen som vanligt (bra att ha när man är ute och springer, då ser man ut som en elitidrottare och pressar sig själv att springa som en sådan). Tog på mig en gammal skidmössa hade håret löst under. Såg verkligen ut som en pojkflicka.


Satte mig på cykeln. Finns liksom inget mellanläge för mig när jag sitter på cykeln. Måste alltid cykla i 110 km/h. (Tävlingsmänniska). När jag sedan ska ta en kurva borta vid Höganäs så glömmer jag sakta in tillräckligt och jag faller. Jag glider som en icing puck på cykelbanan och det var bara tur att det inte var folk som gick i min glidväg för då hade jag slagit ner dem som käglor. En liten detalj var bara att det var en kvinna på cykel som körde tätt bakom mig som fick tvärbromsa och halkade hon också. Så hon faller över mig. Kan ni se detta otroligt roliga scenario framför er. En ung tjej börjar agera räddningsledare och frågar hur det gick med oss. Och plockar upp den andra kvinnans cykel. Med mig var det inga problem, förutom att jag hade velat bli osynlig. Jag hade gärna velat skutta upp tidigare och pysa iväg som man brukar göra när man skäms. Var dock lite svårt när jag hade en liten blåbultad kvinna över mig. Jag bad om ursäkt och frågade hur det var med henne. Kände mig som en liten ligist utan lysen och allt. Dessutom uppklädd som en pojkflicka. Men i en krock med bilar så är det ju faktiskt den bakom som ska ha ett avstånd så den hinner stanna. Jag frågade om det var mitt fel att hon också ramlade då hon gladeligen talade om att det var för att hon fick bromsa för mig som hon ramlade. Fan! Jag önskar jag hade bett henne hålla avståndet! Varför ska jag vara så snäll! Men jag ville ju bara därifrån det började ju samla sig folk.


Det var första men absolut inte sista cykelvurpan för i år. Kanske borde skaffa cykelhjälm till min lilla guldfisk hjärna. Eller åtminstone cykellyse. Ni vet väl att guldfiskar bleknar om de inte får tillräckligt med ljus.


När jag kom till Mona höll jag på att brista ut i skratt. Folk som såg mig stå vid rödljusen kring Luthagen måste ju ha funderat vilken psykanstalt på Ulleråker den där pojkflickan med ett konstant leende på läpparna kom ifrån.


Där blev iaf kontrasten total. Mitt hår stod på ända under mössan och Mona höll på att göra fransk manikyr på sina naglar. Hon bad mig knyta hennes skor innan vi drog iväg på löpning för att nagellacket inte hade torkat. Precis innan vi skulle gå kom hon på att hon nog behövde gå på toa. Men där satte jag gränsen för vår relation. Jag tänker inte torka henne efter toabesök också. Det kan jag göra om hon är så sjuk att hon inte kan göra det själv men inte för lite fina naglar. Hon fick springa först!


//Goldfish



Av Maria Thuré - 19 november 2007 15:02

Jaha då var det färdigpluggat för idag! Känns som jag har fått mycket gjort idag! Det känns bra. Är så glad att jag valde att skriva uppsats själv. Då slipper jag hålla på och diskutera om det ska vara si eller så nu kör jag mitt eget race.


Fick inbjudan av Cia på en julfest 1 december. Då vi skulle göra pepparkakshus hus och dricka vin. Jag är inte så "huslig" av mig så jag svara att hon kan räkna med mig iaf när det gäller  vin fronten. Jag kan vara arkitekten och säga hur det ska se ut. Det är jag bra på! Samt äta upp non stopen som inte får plats på hustaket. Känns ju eg. som lite slöseri när man använder non stop som takplattor och som smakar damm sen vid julgransplundringen när det är dags att äta upp huset. Då kan man ju lika gärna äta upp dem på en gång.  


Börjar få lite ångest inför nyår. Johanna har nu meddelat att hon inte ska med. Förmodligen kommer nog även Mona bli hemma. Känns lite läskigt att behöva åka upp dit själv. Samtidigt kan jag inte vänta med att anmäla mig så pass länge till. Biljetterna börja ta slut och så vill jag ju få ett skapligt pris på flygbiljetten. Shit det kan bli ett riktigt äventyr det. En liten guldfisk på Norrlands turné. Apropå flygbiljetter till Luleå så försökte jag använda mig av pricerunner för att hitta den billigaste resan. Den landade på dryga 30 000 kr och skulle vara tvungen att ta omvägen via Amsterdam. Känns som att cykla vore ett lämpligare alternativ då. Börjar jag nu så hinner jag ev. fram till nyår. Men det visade sig att SAS hade ett billigare alternativ!


Börjar även planera inför juldagen som kommer firas på Bowlinghallen i Östhammar. Ett bra tillfälle att partaja i sina hemtrakter då många är hemma.


//Goldfish


Ovido - Quiz & Flashcards