Alla inlägg under januari 2008

Av Maria Thuré - 1 januari 2008 19:24

Det är inte längre bara en fördom. Personer från Norrland är lite mer slow. Men så otroligt genuint trevliga. Cias kompis Robban köpte grisen i säcken och chansade på att vi var coola tjejer och lät oss husera två nätter i hans lägenhet. Jag tror han ångrar det idag?!? Men vi är grymt tacksamma.


Samma dag som nyårsfesten så drog vi upp honom 9.30 för att använda honom som smakråd för Monas inköp av handväska. Jag tror verkligen vi gjorde ett intryck på honom?!!


Festen var het grym. Ni kan se www.omy.se för att få en uppfattning. (På grund av minnesluckor så är det tur att det fanns bildmaterial från festen).


Om man ställer en fråga till en norrlänning iaf till Robban (vår värd) så måste man ha lite tålamod. Jag hann typ svara på mina egna frågor innan jag hann få en signal om att han ens anammat min fråga? Jag är MT. Robban är R.  

MT: Jaha, vad jobbar du med?

(Lång tystnad. Hur lång är en definitionsfråga. I min värld var den dock för lång).

MT: Jobbar du kanske som butiksbiträde?

Tystnad

MT:Vaktmästare?

Tystnad

MT: Servitris?

R: Nä

(Tystnad. Frågande blick från mig).

R: Jag är snickare.


Överdrev nog en del men lite så här var det. Men Robban var så rolig! Trots att jag har en socinomexamen snart så känns det att jag nog har en del samtalsteknik att förbättra. Kanske inte ska lägga svaren i folks mun.


I bilen hem fick med oss Blomman en kompis och Uppsalabo som vilsat bort sig uppe i Norrland. I bilen hem försökte vi arbeta bort vår nya dialekt. Känns som man kan bli stämplad som en Piteåwannabe om man skulle springa runt och säga henna (Den här), Jo (ja), int (inte) m.m i Uppsala. Förstår inte riktigt deras förkortningar av allting. Alla orter med Å avslutar de istället med E?!? Okej om det skulle innebära en tidsvinst men i deras tempo att prata så gör det inte ens det. Kan någon förklara det för mig?


Vi har haft grymt kul, men nu är jag otroligt trött efter all sömnbrist.


//Goldfish


Ovido - Quiz & Flashcards