Alla inlägg den 4 januari 2008

Av Maria Thuré - 4 januari 2008 23:09

Mina kompisar säger ganska mycket om mig som person. Idag har jag hängt med tre av dem: Linda x 2 och Mona. De tre är de "knäppaste" och mest kreativa. Mona berättade en sak som är en målande beskrivning av vår kreativet och eventuellt även vår intelligens.


Mona ville så gärna ha en kyckling. Hon nöjde sig inte med de grillade som såldes på ICA Solen i Storvreta. I hennes familj fanns allergi så hon tyckte väl inte att det var någon idé att fråga sina föräldrar. Hon kom på en toppen idé. Hon kunde ju ta ett ägg från äggförpackningen i kylskåpet. Sagt och gjort. Mona tog ett ägg som hon ruvade i hemlighet på sitt rum. Sannolikheten att hon fick ett ruttet ägg istället för en kyckling är stor men det tillhör inte historien.


Mona kunde inte ge någon exakt ålder för när detta skedde. Vi andra hoppas att det hela utspelade sig före gymnasietiden.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 4 januari 2008 18:27

Hängde med mitt ex. idag. Ni vet militären som ska ut och leka krig i Tchad. Alltså det var som att prata med en utomjording. Jag började ställa frågor om hans utbildning. Jag ångrade mig ganska snabbt. De där stackars killarna blir så isolerade så de skapar ett gemensamt språk mellan varandra som bygger på förkortningar. Stefan pratade militärjiddisch med mig.


Han berättade att han genomgått utbildningarna GSU, GU, GFU, GFU-UF. På skjutbanan har de något som heter PEK?! Han nämnde en förkortning som TSF. Någon präst hade hållt i något som hette KORUM. Hur nördigt är inte detta. Jag lovar att ni inte behöver prata i koder. I Tchad så kommer befolkningen inte förstå er iaf! Dessutom blev jag ganska trött på att han skulle avsluta varje mening med motsvarande.


Men det roligaste av allt. Han berättade en incident där en person under en övning hade behövt göra nummer 2. För att beskriva hur nödig någon är så använder dem den interna termen BT (Bajstryck) och så får dem sätta en skala på vilken BT-nivå man har. Killen som behövde göra tvåan hade tydligen BT 6 på skala 1-5. Killen var tvungen att snabbt göra sina behov på plats. Jag undrade varför han inte bara kunde lämna övningen och gå på toa. Jag tror de övriga kan klara sig utan honom i fem minuter. Vad är liksom det farligaste som kan hända i en skog i Sverige? En kotte i huvudet? Att snubbla på en sten?  Men det fungerar tydligen inte så i det militära. Där ska man låtsas att det är krig. Jag fick inte heller komma på studiebesök en dag fast jag lovade att inte vara i vägen. Jag skulle ju kunna vara agent guldfisk som skulle kunna förstå deras förkortningsspråk. Märkligt!


Slutsats! I tanke på detta så kommer dessa killar efter avklarad expedition inte kunna föra en normal dialog med andra människor. Hur många CP (Coolhetspoäng) är det egentligen att svänga med alfabetets bokstäver i olika konstellationer? På en skala på 1-5 skulle jag säga 0. Men vi kan väl låta militärerna tro att de är coola. De ska ju faktiskt rädda liv!


//Goldfish


Av Maria Thuré - 4 januari 2008 15:05

När man frågar små flickor vad de vill bli när de blir stora. Så brukar man få svar som hårfrisörska. Jag jobbade en kort period som barnsköterska i Gimo. 90% av Gimos befolkning arbetar eller snarare fördriver tiden på Sandvik Coromant. Ett företag som gör verktyg. När jag frågade en liten flicka som jag jobbade med så ville hon bli Sandviksarbetare. Det är enbart en Gimounge som fått extra presenter när mamma och pappa fått årets skörd av sandviksaktier som kan svara det.


Det fick mig att fundera över vad jag ville bli när jag var liten. Jag ville bli författare och senare kurator.  Och vet ni idag är det klart, jag har blivit anställd som kurator. Tyvärr är det enbart på timme så jag måste fylla ut tiden med något annat också. Dvs ca. 90% av arbetsveckan. Innebär det att jag är arbetslös from den 18 januari eller är en 10% kurator? Som min förra kollega sa:

"Ja, det gäller att du får en j-a bra timlön om du enbart ska jobba några timmar i veckan".


Det är sant men just nu är jag bara så himla glad över detta. Problemet är bara att jag ska arbeta på ett hästgymnasium. Alla garvar när jag säger det. Jag red ju faktiskt ponnyridning vid två tillfällen när jag var i 5-års åldern. Så något gemensamt intresse med tjejerna måste jag väl ha?


//Goldfish

Ovido - Quiz & Flashcards