Alla inlägg den 15 januari 2008

Av Maria Thuré - 15 januari 2008 20:04

1. Gör ditt mobilnummer till en offentlig handling.


2. GE alltid numret till kille. Ta aldrig hans. Ringer han inte så kan han förmodligen inte använda en mobil - och hur attraherande är en kille som har iq som en fiskmås. Nej precis! Det är inget att ha.


3. Om du i fyllan begår misstaget att ta hans nummer så vänta åtminstone en dag med att höra av dig. Var inte för angelägen. Och ja! Att höra av sig 9.00 dagen efter en utgång är att vara angelägen.


4. Frågar en kille som är ointressant efter ditt nummer. Ge istället numret till din expojkväns nya flickvän. Ditt ex. kommer inte gilla att en kille ringer henne. Och varför ska han få vara lyckligt kär när inte du är det?


5. Övertolka inte SMS. (Detta har jag fått från den närmaste manligt tänkande vän jag har - Lesbiska Maja). Skriver en kille ingen fråga så vill han nog inte messa mer. Säger en kille att han inte kan ta en fika med dig för han ska träffa sin mormor. Så skriver han inte så för att han ska uppfattas som en gullig familjär kille. Han vill helt enkelt inte träffa dig! Släpp dessa killar.


6. Gå inte ut varje helg. Det är mer åtråvärt att rida en åsna än en häst för dem uppfattas lite mer sällsynta. (Gnäll inte på mig om ni drog märkliga kopplingar. De står ni själva för).


6. Stadens idrottslags spelscheman är din bibel. Det är efter dem du kan planera dina utgångar. Spelledig helg = utgång.


7. En idrottskille kan vara bra för att höja sin egen status i väntan på den rätta. En idrottskille är vanligen inget pojkvänsämne - om du inte har lust att leasa ut honom emellanåt.


8.Innan du går på dejt.. googla på killen. Kolla även hans vänlista på facebook. Den kan visa mycket som att han har tre kompisar som du dejtat tidigare. Då är det nog dags att flytta till en annan stad.


9. Man tror alltid att man är snyggare än man är en utekväll. Ställ därför aldrig upp på en vimmelbild. All publicitet är faktiskt inte bra publicitet. Kan bli jobbigt om du måste supa varje gång du ska kolla på bilden vilket krävs för att du ska tycka att du är snygg.


10. Var försiktig när en facebook vän med kamera vistas i din närhet. Om du inte är fotomodell så händer det ju att du blir fotad ur dina sämre vinklar. Läggs en sådan bild ut. Ta bort taggen.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 15 januari 2008 19:28

Igår var jag bara en vanlig guldfisk. Idag är jag en guldfisk med godkänd C-uppsats som bara väntar på att håva in sin socionomexamen!


Funderar dock på att skippa avslutningscermonin i skolan på fredag. Jag kan förstå fina jippon som idrottsgalan igår. I min släkt är idrottskulturen så mycket starakre än akademikerkulturen. Inte så märkligt dock då jag är den första akademikern. Jag kan förstå att man tar med nära och kära och firar att man blivit årets fotbollsspelare i Uppland eller vinnare av Jerring priset. Det har man ju verkligen kämpat för.


Jag förstår dock inte vitsen med att fira att man numera är redo för 40 år som hårt arbetande. Och dessutom få blommor för det. Ska jag vara ärlig så har jag inte behöva kämpa så hårt för att klara av studierna på Sopis. Jag skulle kunna ha läst kamratposten till vissa seminarium och ändå gå därifrån med ett godkänt betyg. Detta säger inget om mig som student utan mer om kravnivån på skolan. Men visst är jag stolt!


//Goldfish


Av Maria Thuré - 15 januari 2008 06:56

Hur oaccepterat är det inte när flera personer går ihop ock kritiserar en enskild individ? På låg- och mellanstadiet kallas det mobbing och det får konsekvenser. På högstadiet så tror man att det är coolt men man riskerar fortfarande att bli polisanänmäld. På universitet så kallas det opponering och det är helt socialt accepterat. Det enda som händer är om man kritiserar riktigt bra så inkammar man sina universitetspoäng. Idag ska jag bli grillad. Min uppsats ska opponeras. Vad ska man säga!? Jag lade ner några alvedon som ligger och skramlar i väskan. Tror de kan behövas!


//Goldfish

Ovido - Quiz & Flashcards