Alla inlägg under januari 2008

Av Maria Thuré - 26 januari 2008 11:38

Johanna ringde mig igår:

"Hej! Vi är några tjejer som har lånat Östhammars ishall. Vi tänkte åka lite skridskor. Är du sugen?"


Jajemen tänkte jag. Jag har ju inte åkt skridskor sen jag typ var åtta år och lade ner min ishockeykarriär. Då jag tyckte det var tufft med rosa skridskosnören och killarna fortfarande hade tjejbaciller och jag fick ett eget omklädningsrum. Och mina handskar var större än min överkropp (se bilden). Det var en tid då min prestation omskrevs i Guinnes rekordbok. Mitt lag förlorade med 31-0. Kul att vara omnämnd för det!


 Jag tvekade lite men ett gäng tjejer, då skämmer jag ju inte ut mig för någon iaf. Klart jag ska åka dit!


Tvingar upp pappa på vinden för att leta reda på mina skridskor. Spårlöst borta! Ringer till kusinbarnen för att fråga om jag får låna deras. Då visar det sig att de nu har mina skridskor.


Pappa tyckte det var så roligt att jag skulle åka skridskor och frågade om vi skulle spela hockey bocky. (Eller vad det nu heter). Då blev jag lite sur:

"Nej vafan vi ska spela hockey. Hockey bocky är för amatörer".

Fast jag eg. bara ville se om jag fortfarande kunde stå på ett par skridskor.


Så jag åker iväg till Östhammar med ett par skridskor som är mina egna men lånade och ser framemot lite friåkning utan klubba.


Kommer dit! Då visar det sig att det är värsta matchen som ska spelas och 90% av de 30 personerna som är där är killar. Great! Och folk börjar berätta att de slipat skridskorna och grejer! Hra jag hamnat mitt i en VM-final tänker jag! Jag ramlar ju typ omkull bara jag ska ta emot pucken med klubban. =) Så pappas fråga om hockey bocky som spelas med boll hade ju inte varit helt fel. Då hade min ramla omkull statistik sjunkit drastiskt.


Pga min mindre bra skridskoåkning så slopade jag hemjobbet och var en sådan där slö forward som bara låg och fiskade. Det gick väl sådär! Men kul var det!


Nu kan jag väl nästan titulera mig som hockeyspelare igen och i och med det så blir det ju legitimt att dejta flera killar samtidigt, äta mammas matlåda och låta mamma tvätta ens kläder! YES! Måste dessutom fundera på något sätt att ge igen på Johanna. Förslag?


Undra om min comeback blir lik aomskriven som Foppas?


//Goldfish

Av Maria Thuré - 24 januari 2008 22:13

Idag har jag varit barnvakt åt min 8 månaders brorsdotter Hilma. Det har varit så mysigt! Min brorsa börja pappaledigheten i måndags. Idag är det torsdag och syster yster fick rycka in. Men några frågor har väckts.


1. Okej man har 50% chans att sätta blöjan åt rätt håll. När jag arbetade som barnskötare så skulle bilden på kaninerna vara fram. Nu var det plötsligt kaniner på båda sidor. Varför finns det inte en lapp i bak som på vanliga byxor? Troligen så har Hilma gått med en felvänd blöja hela dagen.


2. Hur mycket snor kan det rinna från en barnnäsa?


3. Så vitt jag förstår så finns det tre anledningar till att barn gråter.. trötta, dags att byta blöja och hungriga. Men om man prövat allt varför gråter de då?


4. Varför kollar alla på mig med helt annan respekt när jag vandrar runt med en barnvagn? Är det något man bör prova på krogen? Nej kanske inte!


//Goldfish

Av Maria Thuré - 24 januari 2008 22:00

Idag fyller världens bästa pappa 50 år. Jag gratulerade honom och informerade honom attt han blev gubbe idag. Jag tror han blev glad? Pappa är min idol.


Mina föräldrar är sådana här curling föräldrar. Jag är lite trött på det uttrycket och vill istället använda uttrycket ismaskins förälder. Pappa nöjde sig liksom inte bara med att sopa banan åt mig utan man kan milt säga att han i likhet med ismaskinen spolade vägen för mig. Så jag bara kunde glida fram. För mig är det otroligt hur han hunnit med detta som egen företagare. Första året i Bälinge så skjutsade han mig sex dagar i veckan till träningen. Till träningen var det 5 mil. Han satt och väntade under träningen. På vägen hem satt vi och lyssnade på Karlavagnen. Ett radioprogram där de diskuterar alla möjliga saker. När jag slutade med fotboll så har han inte behövt vara ismaskins förälder men det kanske är dags att fråga om han vill cykla bredvid mig under mina maraton träningspass.


Min pappa är en arbetsmyra som älskar sitt företag och jag minns när jag kanske var fem år inne i glasverkstan med honom och sa.

"Pappa det här är plexiglas va?"

För pappa var det ett lika stort ögonblick som när jag sa pappa första gången. Redan då såg han min glastalang. men det gick utför än idag så kan jag inte skära till en kvadrat i 4 mm glas. Där hade han behövt spola isen lite mer.


 Stort grattis pappa!





Av Maria Thuré - 23 januari 2008 20:38

Jag fick världens bästa present av Johanna och Mona i examenspresent. En Ipod. Vilket var så välkommande nu när jag börjar komma upp på de högre distanserna i min maratonträning.

Jag är ganska oteknisk. Men jag lyckades ladda på den. Problemet är bara att jag inte får något ljud i den. När jag ringde min ipod support Mona så svarar hon:

”Men Maria har du kollat så du inte har hold knappen intryckt?”

Shit! En sådan fråga ställer man bara till någon som man tycker är väldigt oteknisk. Jag måste alltså vara det!

 

Men jag har fortfarande inte fått något ljud i den. Vilket är ett ganska stort problem när det gäller en ipod. Och för er som nu förmodligen vill agera support. Ja! Jag har höjt volymen och jag har stoppat i hörlurarna.

//Goldfish

Av Maria Thuré - 23 januari 2008 15:26

Jag är en prestationsmänniska. Det vill säga en sådan människa som vid en regnig dag tveklöst skulle välja att cykla och storhandla istället för att ta bilen enbart för att få känna känslan av att fy fan duktig jag är. Stört jag vet!


Som prestationsmänniska vill man desutom alltid förbättra sig. Idag fick jag i uppdrag att åka och hämta en bilruta i Gävle då min pappa beställt fel (han beställde en bilruta till modellen jumper istället för jumpy). Och det var givetvis inte hans fel utan hur kan man döpa två modeller så lika.


Iaf tillbaka till ämnet förra gången jag skulle hämta en bilruta i Gävle så letade jag efter grossisten i två timmar. Och pappa och jag fick nästan gå i terapi för att återställa vår far och dotter relation. Idag bestämde jag mig för att förbättra tiden. Med hjälp av en karta från hitta.se så tog det mig enbart en kvart. Är otroligt stolt över det.


När bilrutan sedan skulle sättas dit så behöver man vara två när man lägger den på limmet och de andra var ute på jobb. Då säger min pappa så här:

"Orkar du lyfta rutan för annars kan ju farmor hjälpa mig?".

Hmm! Min farmor är över 70-år. Jag har varit elitidrottare och har en del träningstimmar i bagaget. Men visst vi nöter ut en generation i taget.


//Goldfish





Av Maria Thuré - 22 januari 2008 19:53

Man lär sig något nytt varje idag! Idag lärde jag mig att det inte är så bra att använda vindrutetorkarna om den ena är trasig. Framrutan mår inte så bra av det. När jag vid tredje torkanvändnings försöket hörde ljudet som liknar "naglar mot svarta tavlan ljudet" så förstod jag att jag nog inte borde använda dem. Känner mig ganska intelligent ibland!


//Goldfish

Av Maria Thuré - 21 januari 2008 12:21

Jag har hängt med Linda hela helgen. Den tjejen konsumerar mer ägg under en helg än vad jag gör på ett år. Dels så minns jag när vi var i Vemdalen förra året. Då kokade hon ägg som hon hade i fickan ifall hon skulle bli sugen på ägg i liften upp.


Igår när vi vaknade bakis så väljer hon att göra äggröra på tre ägg. När vi senare på kvällen åker iväg för att handla något gott till kvällen så beger jag mig till godishyllan. Mona till fågelmaten. (Hon gillar solrosfrön och sånt). Och Linda hon beger sig till mejeriprodukterna för att köpa ägg!?! Först tänker hon ta ett 24 pack, men där gick min gräns. Och när jag sitter och mumsar i mig glass med chokladsås så står hon och gör en ny äggröra. Finns det något behandlingshem för äggberoende? För det är väl inte så j-a normalt och käka typ 10 ägg per dag?


//Goldfish

Av Maria Thuré - 21 januari 2008 12:18

Det har gått en helg efter examen. Det är första dagen som arbetslös och jag blir erbjuden jobb i Östhammar som socialsekreterare. Jag fick igenom mitt löneanspråk och är jättenöjd. Problemet är bara att jag ska på en annan intervju idag. Ett jobb som jag så mycket hellre vill ha. Östhammar vill ha besked i eftermiddag, eller senast imorgon. Vad ska man säga beslutsångest!


//Goldfish



Ovido - Quiz & Flashcards