Direktlänk till inlägg 5 december 2007

Årets julklapp - ett inramat broderi

Av Maria Thuré - 5 december 2007 14:34

Har varit på jobbet idag. Och jag blir lika förvånad varje gång. Hur många kvinnliga pensionärer finns det i en liten kommun som Östhammar. En sak iaf säker. De pensionärerna har för mycket tid och pengar!


Ramverkstan översköljs av hemmagjorda broderier. Tanterna är lika stolta varje gång dem kommer med ett alster. För att öka självförtoendet hos dem så ska man vända på broderiet och uttrycka:

"Men oj vilken fin baksida. Den är ju nästan lika fin som framsidan".

Då har man smörjt tanterna och sannolikheten att dem köper en dyr ram ökar.


Men jag förstår inte hur de kan lägga pengar på att rama in så mycket onödigt. Det är älgar, kattungar, tomtar och ibland bara något ovisst mönster.

"Den här ska Martin mitt barnbarn i 20-års åldern få i julklapp"

Händer det att tanterna säger. Och om jag inte tjänade pengar på det så skulle jag lätt säga.

"Du! Lägg de där pengarna på en trisslott istället. För jag garanterar att den här saken bara kommer ta plats i din barnbarns garderob och där är det säkert redan ont om plats pga dina andra mindre bra julklappsinköp. Det där broderiet kommer enbart hängas upp vid de tillfällen du är på besök. Det var en fin tanke. Men låt det stanna vid en tanke!"


Men så ond kan man ju inte vara! Men bli inte överraskad om ni får ett inramat broderi i julklapp. Ni kan väl öva framför spegeln på att iaf se tacksam och nöjd ut. Skulle vara så tråkigt om någon skulle börja gråta på julafton. 


Nån sa att GPS:en skulle bli årets julklapp men nej, nej gör plats i garderoben. Inramade broderier är här för att stanna.


//Goldfish


 
 
Ingen bild

Manne

5 december 2007 19:42

Honey...Vi har..eller Jocke har, ett broderi från sin mormor från att han döptes. det är ett härligt broderi från 70-talet med en lintott som spriger ete en gås mot brun bakgrund och lite blommor o så star det "Här bor Joakim". ;O)
Den ville Jocke hänga på DÖRREN här hemma?

;o)

Nu så, vem har du som handledare och hur gååååååååår det med uppsatsen? Förstår att du fick lite o jobba på men hur känns det?
Kram

 
Ingen bild

Maria

5 december 2007 22:19

Tanken är ju som sagt fin med broderier. =)

Jag har svarat dig om uppsatsen på fb.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thuré - 2 juni 2008 16:29

Tillfälligt avbrott!   Bloggen är tillfälligt flyttad till unt.se. Direktlänk kommer inom kort. Jag hoppas givetvis att mina trogna läsare följer med dit! Varning utfärdas dock för en mer seriös Maria.   http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg...

Av Maria Thuré - 1 juni 2008 21:49

30 grader varmt, toksoligt, knappt någon vind och årets varmaste dag då klär en vettig människa på sig bikinin, åker till badstranden, sätter sig på en filt och bättrar på bilringarna med en glass.   Jag är inte vettig, jag har sällan på mig en bikin...

Av Maria Thuré - 31 maj 2008 23:38

Nu borde jag egentligen ligga och sova med svullna fötter, vätskebrist, uttorkad och you name it. Tanken var ju att jag skulle ha sprungit maraton idag, men nu blev det ju inte så.   Så istället så är jag pigg som jag vet inte vad och fylld med väts...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 18:38

Jag är ju namn senil, dvs jag har jättesvårt att komma ihåg namn. Mina kompisar har lärt sig detta och när vi är på krogen så döper vi alltid folk. Om en kille exempelvis har en scarf så blir han scarfen. Då har jag lättare att komma ihåg och kan föl...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 07:59

Föräldrar brukar skryta om sina barns skolprestationer, idrottprestationer eller deras val av respektive. När min pappa ska ta i från tårna och beskriva mig i positiva ordalag för någon så nämner han alltid.   "Maria är så morgonpigg, det har hon all...

Ovido - Quiz & Flashcards