Direktlänk till inlägg 12 januari 2008

Laddar för knutmasso

Av Maria Thuré - 12 januari 2008 18:44

Knutmasso är ett fenomen som utspelar sig den 13 januari i de norduppländska brukssamhällena. För barnen är det en liten mini version av det amerikanska Halloween. Deras föräldrar syr dräkter som barnen klär på sig och går runt och får godis i gårdarna. Fy vad besviken man blev när som liten fick ett äpple. Jag som alltid varit en liten affärskvinna jublade när jag fick pengar istället för godis.


För de vuxna så benämns knutmasso som en ärofylld tradition. I själva verket så är det bara en finare benämning på årets fylleslag. Olika gäng bygger i största hemlighetsmakeri  dräkter/masker som de klär på sig för att visa upp på Bruksgatan på kvällen för flera tusen outklädda åskådare som vallfärdar´till orten. Det är lite som en karneval.


Idag kan man inte besöka någon Gimobo. Jag skulle till min kusin och var tvungen att vänta drygt 5 minuter utanför dörren, för de var ju tvungen att gömma sina skapelser så att vi inte skulle veta vilka de är imorgon.


Jag och Kristin ska gå och har planerat vad vi ska ha på oss. Pga av sekretessen som omgärdar jippot så kan jag inte meddela vad vi ska vara. Skoj ska det bli iaf. Jga tänkte att om jag ska jobba som socialsekreterae i kommunen så är det väl lika bra att passa på att festa loss, för sen lär det vill inte bli så mycket av det. Framförallt ser jag framemot efterföljande fest. Då vi ska dansa till Löpsjötorparens Dans SaFari från Katrineholm. Wow!


Visar en bild från förra årets knutmasso då jag enbart var besökare. Det blev bara en kortis då, då Mona frös så mycket i sina Ballerinaskor att vi var tvungna att gå hem. Det är Linda och Mona som står bredvid Ekorren Scrat från filmen Ica age. Förtydligande Scrat är han i mitten.


www.knutmasso.se


//Goldfish


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thuré - 2 juni 2008 16:29

Tillfälligt avbrott!   Bloggen är tillfälligt flyttad till unt.se. Direktlänk kommer inom kort. Jag hoppas givetvis att mina trogna läsare följer med dit! Varning utfärdas dock för en mer seriös Maria.   http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg...

Av Maria Thuré - 1 juni 2008 21:49

30 grader varmt, toksoligt, knappt någon vind och årets varmaste dag då klär en vettig människa på sig bikinin, åker till badstranden, sätter sig på en filt och bättrar på bilringarna med en glass.   Jag är inte vettig, jag har sällan på mig en bikin...

Av Maria Thuré - 31 maj 2008 23:38

Nu borde jag egentligen ligga och sova med svullna fötter, vätskebrist, uttorkad och you name it. Tanken var ju att jag skulle ha sprungit maraton idag, men nu blev det ju inte så.   Så istället så är jag pigg som jag vet inte vad och fylld med väts...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 18:38

Jag är ju namn senil, dvs jag har jättesvårt att komma ihåg namn. Mina kompisar har lärt sig detta och när vi är på krogen så döper vi alltid folk. Om en kille exempelvis har en scarf så blir han scarfen. Då har jag lättare att komma ihåg och kan föl...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 07:59

Föräldrar brukar skryta om sina barns skolprestationer, idrottprestationer eller deras val av respektive. När min pappa ska ta i från tårna och beskriva mig i positiva ordalag för någon så nämner han alltid.   "Maria är så morgonpigg, det har hon all...

Ovido - Quiz & Flashcards