Direktlänk till inlägg 10 januari 2008

Bussolyckan görs påmind

Av Maria Thuré - 10 januari 2008 12:34

Igår avslutade jag kvällen med löpbandet på Friskis. Friskis har (som jag bloggat om tidigare) en affärsidé om kösystem till löpbanden. När jag stod i den traditionella kön så träffa jag en tjej Hanna som jag spelat fotboll med som kommer från samma ort som jag.

 

Den 27 februari förra året så skedde en stor bussloycka på väg 288. Sex personer omkom och tre blev allvarligt skadade. Bussarna som krockade var den busslinje som jag pendlat med i flera år. Många av de omkomna var från den lilla ort Gimo som jag är uppväxt i. Personer som jag hejat på varje morgon. En av de omkomna var min mammas väninna. Ni kanske minns händelsen som en del av vardaglig nyhetsrapportering. För  mig är de mer än så. Hela samhället var i chock.

 

Hanna som jag träffade på gymmet var en av dem allvarligt skadade. Mannen i sätet framför henne omkom. När jag mötte Hanna och fick se hennes ärr längs med hela benet så kändes det inte ett dugg jobbigt att stiga på löpbandet. Livets betydelse blev så närvarande. Om jag nu tycker det är så j-a ansträngande att gå på gymmet så skulle jag givetvis lämna gymmet, slänga gymkläderna i papperskorgen och klippa gymkortet.  Livet är för kort för att slänga bort tid på värdelösa saker. Och vem är jag att gnälla över småsaker. Då kom jag fram till att jag verkligen gillar att träna. Det är ju det jag mår bra av!

                                                

Jag blev så glad över att se Hanna på gymmet igen efter en så svår olycka! Tänk vad små möten i vardagen kan bli värdefulla!

//Goldfish  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thuré - 2 juni 2008 16:29

Tillfälligt avbrott!   Bloggen är tillfälligt flyttad till unt.se. Direktlänk kommer inom kort. Jag hoppas givetvis att mina trogna läsare följer med dit! Varning utfärdas dock för en mer seriös Maria.   http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg...

Av Maria Thuré - 1 juni 2008 21:49

30 grader varmt, toksoligt, knappt någon vind och årets varmaste dag då klär en vettig människa på sig bikinin, åker till badstranden, sätter sig på en filt och bättrar på bilringarna med en glass.   Jag är inte vettig, jag har sällan på mig en bikin...

Av Maria Thuré - 31 maj 2008 23:38

Nu borde jag egentligen ligga och sova med svullna fötter, vätskebrist, uttorkad och you name it. Tanken var ju att jag skulle ha sprungit maraton idag, men nu blev det ju inte så.   Så istället så är jag pigg som jag vet inte vad och fylld med väts...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 18:38

Jag är ju namn senil, dvs jag har jättesvårt att komma ihåg namn. Mina kompisar har lärt sig detta och när vi är på krogen så döper vi alltid folk. Om en kille exempelvis har en scarf så blir han scarfen. Då har jag lättare att komma ihåg och kan föl...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 07:59

Föräldrar brukar skryta om sina barns skolprestationer, idrottprestationer eller deras val av respektive. När min pappa ska ta i från tårna och beskriva mig i positiva ordalag för någon så nämner han alltid.   "Maria är så morgonpigg, det har hon all...

Ovido - Quiz & Flashcards