Direktlänk till inlägg 30 oktober 2007

Insamling för folksjukdomen förvirring

Av Maria Thuré - 30 oktober 2007 16:03

För att fortsätta på förra bloggens tema så vill jag bara informera om att jag verkligen varit förvirrad idag. Ringde min förra kollega för att få en mejladress av henne. Då jag lite i förbifarten slängde ur mig. "Vi ses ikväll, på middagen då". Då hon lite undrade frågade om det inte var imorgon. Och givetvis var det imorgon vi skulle äta på Tzatsiki. Hade inte hon sagt något så hade jag stått där ensam vid 17.00 Nu tänker säkert någon.. men kära nån skaffa en almanacka. Jag har en almanacka jag hade tom skrivit in aktiviteten. Men givetvis på fel dag.


Inte nog med det så skulle jag svara på en bekants inlägg på facebook. Givetvis så gjorde jag ett rookie misstag och skrev på min egen wall. Min kära vän Mona var givetvis inte sen att poängtera detta. Hon frågade om jag var trött? Nej Mona. Jag är inte trött jag lider av en folksjukdom som heter förvirring. Du av någon borde faktiskt veta det vid det här laget. =) Den är tydligen ärftlig.


Det som kännetecknar sjukdomen är att man glömmer sina kompisars födelsedagar, man glömmer ofta mobil och plånbok hemma när man ska iväg någonstans och ibland glömmer man sina koder. Kan vara alltfrån kontokort till pinkoder. Man får vara glad så länge man kan sina personuppgifter. Sjukdomen är jobbig på det viset att det inte bara drabbar individen. Personens nära och kära blir även dem drabbade. De kan känna sig bortglömda när dem inte får telefonsamtal på sina bemärkelsedagar. De får ofta betala gemensamma aktiviteter då personen ofta glömmer sitt kontokort hemma eller glömmer kontokortskoden. I de allra värsta fallen så kan man även glömma micropopcorn i micron vilket även innebär en fara för andra.


Idag är det rosa bandet galan. Rosa bandet är en insamling för bröstcancer som har pågått ganska länge. Nu när den är slut så kan man istället kanske starta upp en insamling för förvirring. Ni alla som läser detta och vill stödja insamlingen kan kontakta mig för då kan ni få köpa en guldfisk emblem för 20 kr. Ni kan även få en tjänst där min kompis Josefine "jag har stenkoll" Öqvist" ringer er och påminner er om att undersöka er hjärna för att se om ni lider av förvirring. Dessutom får ni gärna trackassera alla era facebook vänner med en request om att stödja förvirring insamlingen. Insamlingen slutar den 23 december. Den som leder galan är Björn Hellberg (som klassificerade sig för uppdraget genom att han en gång tagit med hunden till dagis istället för sina barn). Han kommer stöttas av Jan GW "jag sover inte alls när jag pratar det bara låter så" Person. Vilka artister som kommer underhålla är inte klart för tillfället.


Jag kanske drog detta lite långt.. och det kanske är fel att använda ironi..men med detta vill jag bara få sagt att det finns så många olika cancersorter och övriga folksjukdomar. Det är viktigt att pengar samlas in till cancer, men varför har just bröstcancer fått så stor plats. Visst det är jättekul att kvinnorna får ta plats för en gång skull. Men varför inte göra en stor satsning för hela cancerfonden istället? Missförstå mig inte nu. Jag har bekanta som har mist livet i bröstcancer men jag har även både en morfar och farfar som dött i annan cancer. Jag vill inte värdera bröstcancer viktigare än deras sjukdom. Varför kan inte alla få lika stor plats i förhållande till hur många som drabbas?


//Goldfish

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thuré - 2 juni 2008 16:29

Tillfälligt avbrott!   Bloggen är tillfälligt flyttad till unt.se. Direktlänk kommer inom kort. Jag hoppas givetvis att mina trogna läsare följer med dit! Varning utfärdas dock för en mer seriös Maria.   http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg...

Av Maria Thuré - 1 juni 2008 21:49

30 grader varmt, toksoligt, knappt någon vind och årets varmaste dag då klär en vettig människa på sig bikinin, åker till badstranden, sätter sig på en filt och bättrar på bilringarna med en glass.   Jag är inte vettig, jag har sällan på mig en bikin...

Av Maria Thuré - 31 maj 2008 23:38

Nu borde jag egentligen ligga och sova med svullna fötter, vätskebrist, uttorkad och you name it. Tanken var ju att jag skulle ha sprungit maraton idag, men nu blev det ju inte så.   Så istället så är jag pigg som jag vet inte vad och fylld med väts...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 18:38

Jag är ju namn senil, dvs jag har jättesvårt att komma ihåg namn. Mina kompisar har lärt sig detta och när vi är på krogen så döper vi alltid folk. Om en kille exempelvis har en scarf så blir han scarfen. Då har jag lättare att komma ihåg och kan föl...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 07:59

Föräldrar brukar skryta om sina barns skolprestationer, idrottprestationer eller deras val av respektive. När min pappa ska ta i från tårna och beskriva mig i positiva ordalag för någon så nämner han alltid.   "Maria är så morgonpigg, det har hon all...

Ovido - Quiz & Flashcards