Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Maria Thuré - 11 oktober 2007 22:11

Torsdagar då står det boxning på schemat kl. 20.00 Kommer precis därifrån. Var ett tag sedan jag var där så jag känner redan nu att träningsvärken börjar smyga sig på. Det är kul med boxning, man får verkligen avreagera sig. Dessutom är det en riktigt snygg ledare så man får lite ögongodis. Duschade hemma idag, så ingen ska störa sig på mig i omklädningsrummet. Finns inte så många här hemma i mitt badrum som kan störa sig på mig.


Så nu är jag redo för helgen, då blir det utgång. Har klippt lugg. Och övat boxning om det skulle bli så att man hamnar i något slagsmål. Har aldrig gjort det förr men man vet ju aldrig. Jag och Mona ska ha en riktigt tjejkväll! Järntvåan ska göra Uppsala osäkert och efter att ryktet har spridit sig om våra boxningskunskaper så kommer ingen vara otrevliga mot oss.


Idag ringde en killkompis. Jag har tidigare undrat hur det kan vara så svårt för manliga släktet att se att fönsterlampor ska tändas. Efter hans samtal så får jag fråga mig hur det manliga släktet ens kan studera och få det att gå runt ekonomiskt. Han har studerat sen slutet av augusti och idag fråga han mig hur man lämnar en studieförsäkran för att få sina CSN-pengar. Det var väl gulligt? Då kände jag att jag fick göra dagens gärning. Han hade nog en dålig pokerperiod eftersom han var tvungen at veta det just nu.


Denna killkompis spelar hockey i Almtuna. Jag frågade om gårdagens match som de hade förlorat med 7-1. Följdfrågan blev gick det bra för dig? Vilken korkad fråga hur kan man fråga någon som spelat en match och förlorat med så stora siffror och dessutom spelar back om det gick bra?! Han trodde nog jag försökte vara lustig. Men jag tänkte inte alls om jag ska vara ärlig.


Nu orkar inte mina trötta boxningsarmar skriva något mer.


//Goldfish




Av Maria Thuré - 11 oktober 2007 16:46

Jaha då var det dags igen. Idag gick de ut med vem som ska belönas med Nobels litteraturpris. Virveltrumma!!! Doris Lessing! Tystnad! Vem f-n är det?


Hur kan ett pris bli så uppmärksammat när det alltid är någon som man aldrig hört talas om som får priset! De kan ju lika gärna döpa om det till "Nobelspris till den mest okände författaren". Inte ens bokhandlaren hade ju speciellt många exemplar av hennes böcker. Borde inte priset direkt gå till den författaren som säljer bäst - det är ju den författaren som går hem till den breda vanliga svensson läsaren.


Jag tycker Denise Rudberg ska få det! =) Hahaa! Men det är klart en sån bok skulle Horace Engdahl svenska akademiens ständige sekreterare inte ens ta i med pincett. Hon skriver om sådant som berör vänskap,otrohet, kärlek, konflikter. Sådant som man man kan läsa när hjärnan inte orkar tänka. Men det är klart det är sådana saker som herrarna som utser vinnaren inte vet något om. De har förmodligen inget kärleksförhållande eller några vänner. De satsar bara på karriären.


Läste någonstanns att det var förvånansvärt att Doris Lessing vann för hon skrev om menstruation. Va?! Vad är det för uttalande. Står det i manualen för krav som ska uppfyllas av en nobelpristagare i litteratur.


*Får ej benämna menstruation. Det är farligt och tillhör den kvinnliga världen.


Ganska kul på att spåna vidare på vilka krav som ska uppfyllas för att belönas med priset.


*Det får inte finnas mer än två exemplar av författen på akademi bokhandeln - då är personen för känd för allmänheten och då kan beslutet kritiseras.


*Pristagaren får inte vara under 70 år för då får den njuta av glädjen av att ha priset i för många år.


*Författaren måste använda ett språk som får en vanlig svensk gymnasielev att lägga ifrån sig boken efter en sida.


Jag tycker detta med nobelpris får för mycket plats i media och nu har jag tom tillägnat temat en blogg!


Skulle det inte vara kul om de anpassade beslutsprocessen till nobelpriset till mer moderna metoder. Vad sägs om att göra en liknande satsning som idol. Tänk er alla gamla författare stå och köa i flera timmar. Så kommer Gynning skuttande och intervjuar dem. För att sedan läsa en kort snutt av sina verk inför Horace Engdahl som sitter som juryordförande. Sedan skulle tio stycken tas ut och varje vecka var dem uttagna författarna tvungna att skriva en ny bok som tittarna får ringa och rösta på. Äh! Jag lägger ner. Detta skulle inte gå. Hela startfältet skulle ju hinna dö innan säsongslutet och finalen på nobelmiddagen den 10 december. (Imponerade va att jag visste att det var den 10:e december? Min mamma fyller år då=)).


//Goldfish



Av Maria Thuré - 11 oktober 2007 14:41

Kom ganska nyss hem. Sitter och gnager på en morot. Eldoradokakorna är slut och jag behövde något innan potatisen är färdigkokt.


Fikat med Maja gick kanon! Min kompis Maja är lite småkändis pga av att hon är lesbisk och duktig damfotbollsmålvakt. (Det är ju inte en så vanlig kombination att vara lesbisk och damfotbollspelare så hon blev känd =). Hon har också bloggat fast i lite större forum än bloggagratis.se. Hon har bloggat i UNT och Expressen Uppsala. Shit vad bra det är med nationer. Vi åt frukostbuffé där för 30 kr. Helt suveränt. Vi hade mycket att diskutera. Bland annat diskuterade vi de svaga ekonomiska förutsättningar som finns för damfotbolsspelare idag. Det är tragiskt och så länge inte de förutsättningarna förbättras så kommer damfotbollen inte utvecklas så mycket mer tror jag. Efter att Maja beskrivit hennes ekonomiska läge som fotbollsspelare så lät jag henne bjuda mig på en chokladboll. Schysst va?!

När man hänger med Maja så finns alltid en liten risk att folk tror att man är lesbisk. Tro gärna det, för jag har inget emot lesbiska. Men jag är ledsen om jag gör någon besviken nu men jag är helt heterosexuell.


Var till frissan idag också. Då slog det mig. Vilket j-a jobb. De är verkligen 90% terapeuter och 10% frisörer. Min frisör Paulina är inte så talförd men grym på klippa, så jag brukar roa mig med att sitta och lyssna på de övriga frisörernas konversationer med sina kunder. Hjälp!! Vad folk öppnar sig om sina problem och hur dem snackar skit om gemensamma bekanta. Hur står man som friösr ut och hur lär man sig hålla isär vem skvallret kommer ifrån så man inte hamnar i pinsamma situationer.


Nu ska jag äta en sen lunch!


//Goldfish med nyklippt lugg


Av Maria Thuré - 11 oktober 2007 09:23

Imorse klev jag upp ur sängen vickade persiennerna lite sådär försiktigt förväntansfullt. Ni vet med samma känsla som man öppnar ögonen på söndagmorgon efter krogen, för att se vem som ligger bredvid en...

Och jag kan garantera att det var samma känsla av besvikelse som mötte mig imorse som på söndagmornar - nada! Ingen snö! =)


Lite spontant har jag bokat klipptid idag hos min frisör. Hon måste ju tro att jag flytt landet eller något. För jag har inte varit där på evigheter. Men nu kände jag att det var dags.


Måste kort bara berätta. Jag och min kompis Kristin (som nu bor i England) hade bestämt tid för att prata på skypen igår. Vi hade bestämt 18.00 Jag ringde och ringde fick inget svar. Skickade ett litet bittert mess att nu tänker jag inte vänta längre. Då hon snabbt svarade på skypen och uttryckte förvånat. " jag trodde vi hade bestämt kl 18.00" Men vafan tänkt jag, och sa "den är ju det". I samma stund slog det oss båda det är ju tidskillnad mellan England och Sverige. Kristin och jag - två blondiner i brunetters kroppar. Jag saknar henne!


//Goldfish



Ovido - Quiz & Flashcards