Alla inlägg den 26 oktober 2007

Av Maria Thuré - 26 oktober 2007 22:01

För två veckor sedan bestämde jag och Mona att vi skulle bojkotta Idol! Idag hade vi Idolkväll. Inget vi skäms för. Vi ser det som att vi inte är speciellt långsinta.


Så här Idolpausen måste jag passa på att kommentera kvällens program. Tv4 har i veckan nollrasism tema. I mitt vardagsrum var det endast Mona som följde dagens tema. Hon gör inga skillnader - hon åt alla popcornen, svarta som vita. Jag måste erkänna att jag segregerade dem svarta popcornen. Det var endast dem vita jag åt. Vilket Mona givetvis kommenterade.


Tillbaka till Idol. Inledningsvis började jag fundera om tjejerna i kvällens program hade missförstått och var på väg till en begravning. Alla var svartklädda. Andreas var dock som vanligt klädd som han skulle iväg på Gudstjänst. Typ ett barndop eller något. Där säkert alla mor- och farföräldrar skulle digga honom skarpt. Dessutom är han spontan som ett barn.


Kvällens mest lysande stjärna var Marie Picasso. Hon är så bra. Man kan vara så lugn när hon ska sjunga man vet att hon alltid levererar.


Men snälla kan någon ta bort Sam från programmet. Han sjunger som han har ont i halsen. Han ser ut som han lider. Kör ut han med bår om han inte lämnar programmet självmant.


Daniel sjöng min favoritlåt och jag hade så höga förväntningar. Juryn hyllade honom. Jag tyckte dock inte han sjöng med någon känsla. Han vann dock säkerligen en hel del röster på att prata om sin pappas död. Kan även vara därför juryns negetiva utlåtande uteblev.


Jag gillade Evelina ikväll. Det kan vara för att hon liknades med Kicki Danielsson och jag gillar ju schlager. Hon behöver dock tona ner sig i intervjuerna. I övrigt visade hon bra vibrationer!


Christoffer gjorde sin egen version av the Ark. Jag tror jag föredrar hans version. Det kan iofs vara för att han trollbinder mig med sina ögon.


Mattias kommer jag knappt ihåg. Det säger väl det mesta.


Det spelar ingen roll att jag tycker Amanda inte är bra. Alla gillar henne skarpt iaf. Kan tv4 skicka henne på mediaträning. Genast. Tjejen förstår inte Jihdes frågor. Hon svarar på ngt helt annat varje gång.


Jag tror Sam och Evelina hänger löst idag.


//Goldfish








Av Maria Thuré - 26 oktober 2007 18:42

Var så kul att träffa gamla gänget igen. När jag och Mona skulle sluta med fotboll drog vi lite skämtsamt ihop några tjejer från laget som vi hängde mycket med. Vi kallade gänget Goldmembers. Mitt ex. hade ett gäng som han hängde mkt med. De kallade varandra första femman. De gjorde massa roliga jippon och projekt. Deras flickvänner fick aldrig vara med. Jag kan säga första femman var aldrig så populär hos mig. Jag som lillasyster till en brorsa är van att ha killar att hänga runt och ville gärna vara med. Det fick jag inte och tyckte därför att det var ett forum för invärtes beundran. Eg. kanske jag bara var avundsjuk för sen skaffa jag ju ett eget crue - Goldmembers.

 

Vi hade inte träffat varandra på länge. Men idag så fika jag, Mona, Heidi, Emma, Sembrant och Maja. Karro kom också förbi efter praktiken. Vi ville gå på ett ungdomligt ställe som Waynes men där var det fullt, det har ju varit csn-utbetalning i veckan. Så vi gick till motsatsen – pensionärshaket – Landings. Men hur man kan bedra sig. Tydligen så hade barnbidraget också kommit, för det var dagis på Landings idag. Där kände vi oss hemma och stannade.

 

Lillan i gänget ”Linda” beställde saft och bulle. Vi andra firade Lindas utmärkelse som årets spelare (fjäskspelare i vissas ögon) med lite starkare grejer i kopparna. Det blev mycket snack om nästa fotbollssäsong. Jag och Mona arbetade ambitiöst för att värva fler till att bli fotbollspensionärer. Vissa spelare hade väl lösa planer om att sluta. Men de ska först ta reda på om det finns någon möjlighet till tjänstledighet. Vi diskuterade även fotbollshuliganer för att förhindra en liknande utveckling inom damfotbollen. Huliganer på damfotboll skulle kunna få ödesdigra konsekvenser för damfotbollens nuvarande publik där 90% är under 14 år. Tveksamt om denna målgrupp skulle få tillåtelse att gå på en dammatch då.

 

Efter det begav sig Mona och jag på Systemet. Det var ju tydligen inte enbart vi som hade tänkt förtära alkohol i helgen. Vi trängdes med halva Uppsala på Systemet och valde givetvis en kassa där kontokort systemet krånglade. När vi kom fram till kassan så kunde vi gemensamt skramla ihop kontanter. Dock saknades två kronor. Kassören lät oss dock gå ändå. Så jag och Mona har gjort något som få har klarat av. Mona har marknadshandling i generna från Marocko så för henne kanske inte bedriften var så stor. Men för mig hände något stort! Jag prutade 2 kronor på Systembolaget – ett statligt bolag! Tänk vad jag kan göra för dem pengarna. När jag var liten så var det = fyra bugg! Idag är det väl en Ica-kasse.

 

//Goldfish

Av Maria Thuré - 26 oktober 2007 14:30

Kom för en stund hem från skolan. Idag hade vi det sista seminariumet (förutom uppsatsseminariumet nästa år). Känns lite märkligt. Tänk att jag snart är klar med min examen.


Har alldeles nyss mejlat ut intervjumallen till mina intervjupersoner som jag ska intervjua nästa vecka. (Försökte få in ordet intervju så många ggr som möjligt i förra meningen. Jag tror jag lyckades! =))


I Stockholm sprang jag in på Konsum på hemvägen. Shit vilken snorkig kassörska. Hon hade inte gått någon service minded kurs. En muslimsk kvinna som var före mig hade lagt två olika frukter i samma påse. Då kassörskan bryskt rev upp påsen och vägde de var för sig. Samtidigt som hon sa otrevligt "det är två olika frukter". Den osäkra kvinnan sa vänligt, "de kostar lika mycket. Det var därför jag lade dem i samma påse". Då kassörskan snabbt svarade: "Ja, men det är fortfarande två olika frukter".

Kvinnan stod kvar och fattade ingenting. Jag tror alla vi i butiken kunde se att det var olika frukter. Det fattades bara att hon sa det i micken. Kunde hon inte säga något mindre självklart. Varför kan man inte bara ta sig tid och förklara att frukter har olika PLU-kod och att de måste vägas var för sig fast dem har samma pris. Är det där bara Stockholms mentaliteten eller hade hon kassörskan mens?


Nu ska jag ner på stan och fika med "goldmembersgänget". I annan blogg får jag beskriva vad det är för gäng. Men om ni har vägarna förbi stan så kommer ni säkerligen uppmärksamma oss för vi är dem enda tjejerna som kan umgås i grupp utan att det blir tjaffs.


//Goldfish





Ovido - Quiz & Flashcards