Alla inlägg den 29 oktober 2007

Av Maria Thuré - 29 oktober 2007 16:34

Japp då har jag genomfört min första intervju. Det var jätteintressant. Vi träffades på ett fik i staden. Jag bjöd givetvis på fika, som en fin gest att hon ställt upp på intervju. Jag inledde intervjun med att säga.. "Om du tycker att jag luktar popcorn - så gör jag det". (Ledsen att jag tjatar om popcornslukten hela tiden, men det är en upplevelse som gjorde starkt intryck på mig och den gör sig påmind hela tiden). Och givetvis så sa jag inte så.


 Jag märkte idag hur mycket jag har saknat att föra "ordentliga samtal" med människor som jag gjorde dagligen under mitt arbete som handläggare. Det fyller en funktion att känna sig uppskattad. Jag kan säga att det är svårt att känna det när man sitter i sin ensamhet och skriver C-uppsats. Vem fan har nytta av det eg. mer än jag som förhoppningsvningsvis får ut min examen? Det var nog den avsaknade som uppenbarade sig i helgen när jag pratade kärleksproblem med min polistuderande kompis. Hon är mer handlingskraftig. Jag är mer analyserande. Jag analyserade uppenbarligen sönder henne för hon orkade inte ens vara kvar på krogen till stängning.


Efter intervjun påbörjade jag transkriberingen - det innebär att man ordagrant skriver ner exakt vad som sagts under intervjun. Jag kan säga att det finns roligare saker att fördriva tiden med. Dessutom när man om och om igen får höra sin egen röst och hur dumma frågor man ställer. Självförtroendet blir inte direkt på topp då.


Ska snart iväg och springa med Mona. Ska försöka springa ifrån popcornalukten som etsat sig fast i min hud.


//Goldfish



Av Maria Thuré - 29 oktober 2007 08:38

Igår var jag ganska bakisseg hela dagen. Hade med mig två fulla IKEA-kassar med smutstvätt till Gimo som jag tvättade under gårdagen. I övrigt bidrog jag inte med speciellt mycket till världen.


Mamma och pappa hade köpt bingolotter, så jag spelade faktiskt bingolotto för första gången på kanske 8 år. Och där har det hänt grejer. De har nämligen gjort bingolotterna inbrottssäkra. Vi var ju lite orutinerade så vi började öppna dem precis när ettans spel skulle köra igång. Mamma var så ivrig så hon delade bingolotten i två. Vilket innebar att hon fick lappa ihop den med tejp sen. Vi vann ingenting. Pappa är så rolig. Så fort han får tre i rad eller fyra i rad så ska han högt berätta det. Medan jag och mamma kanske har suttit med det sedan flera nummerdragningar tidigare. Han är verkligen som ett litet barn när han får en bingolott i sin hand.


Mitt i bingolotto kom pappa drivandes med en chipspåse som han visade upp och sa: "Nästa fest så kanske ni ska sikta in er på att äta sådant här snacks istället. Ni verkar ju ha lite problem mad att använda micron".


IFK Göteborg vannSM-guld igår. På TV4 sporten intervjuvade de deras husmor. Hon hade lagat en riktig festmåltid - pyttipanna. Hahaa! Det tycker jag är ganska roligt, man spelar en hel säsong, kämpar och sliter och vinner SM-guld. Då steker föreningen ihop pyttipanna. Har svårt att se ett av Stockhomslagen fira ett SM-guld på samma vis. En stockholmskille skulle säkert kunna se det som en bristande organisation och byta lag pga den anledningen.


Var så trött igår när jag kom hem. Jag hade tänkt att bädda rent. Så på fm innan jag åkte så hade jag slängt sängkläderna i tvätten. När jag kom hem så var jag så trött att jag somnade utan att ha satt på nya. Det var nog en ganska komisk syn en utslagen partyprinsessa sovandes i täcken och kuddar utan sängkläder. Dessutom med en överhängande os av brända popcorn.


Apropå sängkläder så måste jag berätta. När jag i början av tonåren spelade med Gimo damlag så skulle vi på träningsläger. På lappen stod det då ta med sängkläder. En tjej hade inte förstått detta utan enbart tagit med nattlinne. Haahaa! Vi kallar henne Särken numera.


Nu ska jag plugga litegrann sedan kl 13.00 ska jag genomföra min första intervju till C-uppsatsen. Det ska bli spännande.


//Goldfish



Ovido - Quiz & Flashcards