Direktlänk till inlägg 15 oktober 2007

Studiecirkel

Av Maria Thuré - 15 oktober 2007 14:39

Jag och Mona har en liten studiecirkel här hemma hos mig nu. Jag tog en liten paus. Det är så roligt att sitta och observera Mona. För det första så har hon ett gäng med pennor i olika färger. Hon arbetar efter färgkoder vilket säkert är jättebra i inlärningssynpunkt. Hon borde ju veta eftersom hon ska bli lärare. Detsamma gäller när hon skriver i sin almanacka. En färg för arbete och skola. Och en färg för roligare arrangemang som exempelvis våra förfester. (Jag hoppas att det tillhör det roliga iaf). Till råga på allt så har hon en tippex grej så hon kan stryka över när hon skriver något fel. För det får inte bli kluddigt i hennes böcker. Detta kan i okändas ögon kanske uppfattas lite som ett tvångsmässigt beteende. Jag har dock arbetat med personer med Aspergers syndrom som ofta har denna problematik och jag kan garantera att hennes färgkodande enbart är ett liten charmig egenskap i jämförelse med att ha problem. Kul att kolla på är det iaf. Man får lust att jävlas lite och skriva in lite olika aktiviteter i fel färg. Men det skulle säkert sluta med att jag fick köpa en ny almanacka.


Har bestämt mig för att åka på middagen idag. Har lite motstridiga känslor till det. Är så jobbigt på sådana där tillställningar. Jag är alltid klart yngst och jag känner hur jag måste bära upp min generations stolthet och agera prickfritt. Speciellt på en middag där man dessutom inte behöver vara helt professionell utan även måste visa prov på lite social kompetens. Tror ni jag kan dra någon historia från BJ i helgen. Det skulle säkert uppskattas? Men jag tror att jag kör den vanliga linjen att lyssna på medelåldersjippon som vinprovning m.m  Dessutom kommer man väl inte ens bli mätt på maten man får. En gammal fotbollstjej som mig föredrar husmanskost före fina uppläggningar på restaurang.


Den förra tillställningen av detta slag som vi hade så hade vi tryckt upp gris rosa skjortor som vi alla skulle bära. De sa att jag kunde ta på mig den om jag ville. Jag tror jag ska säga att den fortfarande ligger i tvätten. Den förra tillställningen var före sommaren.


Kom på en rolig grej nu apropå mitt förra jobb. Min kollega A-B som snart är 65 år tänkte vara med i namntävlingen av konserthuset. Hon tänkte föreslå KK. Hon såg det enbart som en förkortning för konsert och kongress. När jag berättade att det redan är ett uttryck för en speceill kompis så slopade hon som tur förslaget. Tack och lov för det.


Nu ska jag återgå till pluggandet.


//Goldfish

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thuré - 2 juni 2008 16:29

Tillfälligt avbrott!   Bloggen är tillfälligt flyttad till unt.se. Direktlänk kommer inom kort. Jag hoppas givetvis att mina trogna läsare följer med dit! Varning utfärdas dock för en mer seriös Maria.   http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg...

Av Maria Thuré - 1 juni 2008 21:49

30 grader varmt, toksoligt, knappt någon vind och årets varmaste dag då klär en vettig människa på sig bikinin, åker till badstranden, sätter sig på en filt och bättrar på bilringarna med en glass.   Jag är inte vettig, jag har sällan på mig en bikin...

Av Maria Thuré - 31 maj 2008 23:38

Nu borde jag egentligen ligga och sova med svullna fötter, vätskebrist, uttorkad och you name it. Tanken var ju att jag skulle ha sprungit maraton idag, men nu blev det ju inte så.   Så istället så är jag pigg som jag vet inte vad och fylld med väts...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 18:38

Jag är ju namn senil, dvs jag har jättesvårt att komma ihåg namn. Mina kompisar har lärt sig detta och när vi är på krogen så döper vi alltid folk. Om en kille exempelvis har en scarf så blir han scarfen. Då har jag lättare att komma ihåg och kan föl...

Av Maria Thuré - 30 maj 2008 07:59

Föräldrar brukar skryta om sina barns skolprestationer, idrottprestationer eller deras val av respektive. När min pappa ska ta i från tårna och beskriva mig i positiva ordalag för någon så nämner han alltid.   "Maria är så morgonpigg, det har hon all...

Ovido - Quiz & Flashcards