Alla inlägg den 25 april 2008

Av Maria Thuré - 25 april 2008 19:37

Hört idag. Sagt av en uteliggare till en annan:

"Klart man har lite ADHD. Då får man ju gratis amfetamin.."


Som socionom valde jag att inte tjuvlyssna mera.


//Goldfish



Av Maria Thuré - 25 april 2008 18:26

Jag är en socialarbetar rookie. När man arbetar på socialtjänsten och gör hembesök så finns det lite regler man måste förhålla sig till.


För att göra det lite mer spännande så ska jag göra det hela i formen tips promenad fråga.


Vad är det första man ska tänka på när man ska göra hembesök?

1. Ta med dig en polis. Gärna en manlig snygg polis utan förlovnings- och vigselring på fingret.

X. Ta med en kollega, man får inte göra hembesök själv.

2. Det är okej att gå själv men ha med dig en väktare som väntar utanför. Den stora mörka vakten som brukar stå vid BJ är inte godkänd. Kontrollera även att väktaren har gymnasiekompetens.


När du kliver in vad ska du tänka på då?

1. Ha jacka och skor kvar på ifall du måste springa därifrån snabbt.

X. Ta av dig höger sko först. Det är en socialsekretarskrock grej som förhindrar ett dåligt möte.

2. Du ska genast när du kliver in be att få låna toaletten för att få se att de är duktiga på städa.


Rätt svar avslöjas imorgon vid den här tiden. Nej då jag bara skoja. Man får aldrig göra ett hembesök själv. Det gjorde jag inte heller. Det första jag gör trots att min äldre kollega minuten innan påpekat det var att ta av mig skorna. Vilket man eg. inte ska göra. När jag sedan sätter mig vid bordet så tar jag av mig jackan och hänger den på stolen. Vilket man heller inte ska göra. Kan bli tufft att gå tillbaka och hämta den om man blir jagad därifrån.


Jag tyckte det var ett så trevligt hembesök med kaffe och kakor så jag står för att jag är en rookie.


//Goldfish





Av Maria Thuré - 25 april 2008 17:59

Jag är en lantis. Jag har bott i Uppsala i fem år. Trots detta så kallar jag fortfarande Upplandsmuseet för Bruksmuseet, Fyrisån för Olandsån och Våla magasinet för Östervåla magasinet. Det är ganska lantligt men otroligt roande för dem på jobbet. Jag har iaf sluta säga klöpp och tröck, jag har ju fått anpassa mig något.


Idag efter jobbet så åkte jag ut till mina föräldrar som bor just det på landet.


Jag parkerar bilen på uppfarten och har fem meter till ytterdörren. Så nära ingången kan bara parkeras lagligt på just det, landet.


Jag håller på tvättar och hänger ut kläderna på torkning för att få de att lukta just det, landet (dvs koskit).


När jag kommer hem till mina föräldrar  så är ingen hemma. Dörren på baksidan är olåst och det är bara kliva in. Det går bara på just det på,landet. (Tyvärr alla tjuvar. Ni behöver inte söka på gulasidorna på Thuré i Gimo och få fram adressen för ert nästa tillslag. Jag har nu informerat mina föräldrar att de måste låsa dörren).


Jag älskar landet!


//Goldfish





Ovido - Quiz & Flashcards