Alla inlägg den 18 mars 2008

Av Maria Thuré - 18 mars 2008 20:46

När jag flyttade in i min lägenhet i maj så var väggarna i TV-rummet militärgröna. Jag lät tre av väggarna behålla den färgen och satte upp en fondtapet på den fjärde väggen.


För någon vecka sedan uttryckte min pappa när han satt i min soffa:

"Jag gillar den miltärgröna färgen, den gör mig lugn."

Jag analyserade det inte vidare utan tänkte bara för mig själv: aha nu har han hört av mamma att jag funderar på att måla om i vardagsrummet och han har säkert ingen lust att agera målarkonsult.


I helgen hade jag besök av en killkompis som uttryckte:

"Den här gröna färgen är skön, man blir lugn av den".


Jag tyckte nästan det var kusligt att att båda sa likadant. Så nu undrar jag? Varför har militärgrönt en lugnande effekt på det manliga släktet? Är det möjligtvis en macchofärg som förknippas med det militära. Och att killar i en militärgrön miljö känner sig kamouflerade och skyddade för utomstående hot.


Jag har lagt målarprojektet på is. Militärgröna väggar verkar ju vara ett hett raggningstips.


//Goldfish

Ovido - Quiz & Flashcards