Alla inlägg den 6 maj 2008

Av Maria Thuré - 6 maj 2008 21:42

Jag tycker det är ganska roande det här med "personligt meddelande raden" på msn. (För mina läsare över 40 så vill jag bara informera att msn är ett sätt att kommunicera via nätet, där det finns en personligt meddelande rad som alla ens msn-vänner kan läsa).


Där kan man få reda på hur ens msn-vänner mår. Exempelvis: Livet suger, Glädjen är total. Den kan även användas för viktiga ändamål som att göra reklam för någon rolig sida på nätet. Dessutom kan den användas för att locka till samtal. Exempelvis: laddar för imorgon. Då väcks genast allas intresse för vad som väntas imorgon.


Eller så kan man bara använda den för användandets skull. (Ni vet som att äta sex chokladbollar fast man är mätt redan efter tre, bara för att de finns på bordet).  Detta har jag uppmärksammat denna vecka. En av mina msn-vänner utnyttjar raden till att informera vilken dag det är. Igår skrev han måndag och idag har han tisdag. Jag kan älska det. Det känns som en lagom dos av kreativitet. Skönt med sådana personer där man vet vad man kan förvänta sig. Imorgon förväntar jag mig att han ändrar till onsdag.


Jag var givetvis snabb och poängterade min uppskattning till grabben. Då han svarade att han såg det som en samhällstjänst. Först så undrade jag vad han var dömd för?! Ev. förargelse väckande beteende. Han har tydligen en tendens att gå omkring utan kläder. Men annars så tror jag inte ens han skulle cykla utan lyse om det var mörkt så jag förstod då att han menade att han såg det som en tjänst till samhället, alltså välgörenhet. Varför arbeta extra som ledsagare eller kontaktperson för personer med särskilda behov när man kan arbeta med välgörenhet genom att informera vilken dag det är på nätet?!?


Jag passade givetvis på att be honom fortsätta med dessa informativa rubriker så att jag inte blir förvirrad. För er som inte är lika förstående som jag så kanske det klarnar lite om jag säger att grabben är från Norrland, där är det en stor händelse att det är måndag eller exempelvis tisdag.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 6 maj 2008 15:33

Jag sitter och irriterar mig över världsliga problem. Fotboll är en otroligt rolig sport som förenar människor världen över (shit vad djup jag blev). Men i Uppsala har fanimej fotboll blivit en klassfråga. Jag tänker då närmast på Sirius. Det kostar 120 riksdaler för att gå in på Studenternas är man dessutom en trött jäkel som inte orkar med att stå så ska man straffas ytterligare med en avgift på 40 kronor för att få sitta.


Visst Gurra, Ante, Fredrik m.fl är otroligt heta killar i Siriusdressen men jag vette fan om det är värt att äta nudlar två gånger i veckan för att få se dessa grabbar i kortbyxor varannan vecka på studenternas.


Då lyxar jag hellre till det med fläskfilé och får min beskörda del av fotbollskillar genom att surfa in på deras hemsida. Då slipper jag även få min bild av dessa killar som svärmorsdrömmar förbytta till potentiella kvinnomisshandlare. Det blir lätt så för mig när jag ser muskulösa svettiga män som aggresivt skäller på domaren. Jag vet att jag är arbetsskadad men för att behålla min förskönade bild av dessa killar så blir jag nog hemma idag.


//Goldfish

Av Maria Thuré - 6 maj 2008 15:04

Min tredje kollega och den sista i vårt mentorsgäng har nu anlänt. Hon är dalkulla och heter Jenny!  Hon fick en liten mjukstart igår men idag påbörjade jag hennes introduktion. Den första introduktionen var:  "hur fungerar fotboll".


Det hela började med att hon frågade hur det gick på träningsmatchen igår. Då jag fick förklara för henne att det inte förekommer några träningsmatcher i början av maj, då har serien börjat. Lillchefen som är lite mer pedagogisk jämförde det med att repa och köra ett gig. (Jenny spelar nämligen i ett band).


Då Jenny frågar:

"Jaha vad är en seriematch då?".


Jag försöker förklara detta genom att kludda på en whiteboard. Jag tror hon har förstått tills hon ställer frågan:

"Men exakt hur många matcher måste man vinna för att vinna serien då?"


Återigen förklarar jag poängsystemet i fotboll. 3 poäng för vinst, 1 för oavgjord och 0 för förlust. Att det är alltså är omöjligt att veta hur många matcher man måste vinna för att avncera till allsvenskan.


Känns som Jenny kommer bli en frisk fläkt hos oss. Jag kommer definitivt få nya perspektiv.


Imorgon tänkte jag ta del 2, fotbollsbegrepp. Då tänkte jag gå igenom skillnaden mellan zon och markeringsförsvar och beskriva begrepp som passningsskugga och offside.


//Goldfish 





Ovido - Quiz & Flashcards